Nytt EU-godkännande för Bluefish – depressionsläkemedel på väg mot marknaden

Det svenska företaget Bluefish har fått sin andra produkt godkänd på en EU-marknad och planerar att lansera den i flera europeiska länder under de närmaste månaderna. Det är depressionsläkemedlet Mirtazapin Bluefish, en munsönderfallande variant av ett läkemedel i en kategori som bara i Sverige omsatte 120 Mkr förra året. Samtidigt fortsätter Bluefish att stärka sin position inför de kommande årens kraftiga marknadstillväxt.

- Vi har byggt upp en effektiv struktur för tillverkning och distribution som gör att vi står väl rustade att snabbt ta upp konkurrensen när allt fler patent nu går ut, säger vd Karl Karlsson. Till exempel kommer vi under året kunna lansera migränläkemedlet Sumatriptan vars patent nyligen gick ut.

Den globala generikamarknaden växer just nu explosionsartat. Fler patent går ut, kostnadspressen inom sjukvården är hård och kostnaderna för distribution och logistik pressas. Fler och fler länder reformerar läkemedelsanvändningen och styr mot mer generiska produkter. Efter säkerhet i leveranser är priset den styrande faktorn på marknaden.

- Beprövade läkemedel till låg kostnad ger livskvalitet till fler. Det är en av de viktigaste drivkrafterna för branschens snabba utveckling. Det finns utrymme för fler aktörer, men även för små aktörer handlar det om att kunna bygga sitt företag i en global värld – varje litet steg i processen ska ske så kostnadseffektivt som möjligt, säger Karl Karlsson.

Företaget har två läkemedel som godkänts för försäljning – diabetesläkemedlet Metformin HCI BlueFish samt depressionsläkemedlet Mirtazapin Bluefish. Båda har godkänts först av läkemedelsmyndigheten i Holland vars godkännande sedan överförs till ett antal andra EU-marknader, normalt inom 120 dagar. Bluefish har totalt nio produkter som godkänts eller där ansökan lämnats in. Inom några år räknar Bluefish med att bredda produktportföljen rejält.

Kontaktperson: Karl Karlsson, VD, tel 08-679 50 70, www.bluefishpharma.se