Report this content

Användarvänlig säkerhetslösning för mobila tjänster går hem hos riskkapitalister: Framgångsrik kapitalanskaffning för Blueice Research - Startupfactory och Gilde investerar totalt 23 MSEK Datasäkerhetsföretaget Blueice Research har genomfört en lyckad finansieringsrunda som ger företaget ett substantiellt tillskott i kassan. En av investerarna är Startupfactory som ägs av bland andra Investor. Sammanlagt får Blueice Research in 23 MSEK. Förutom Startupfactory har holländska Gilde varit delaktiga i finansieringsrundan. Gilde som är ett av Europas största riskkapitalbolag har varit med som investerare i Blueice Research sedan tidigare och går alltså nu in med ytterligare medel. - Det finns en mycket stor potential inom säkerhetslösningar för mobila banktjänster med tanke på den vana som nordiska konsumenter redan har av att utföra banktjänster via Internet. Vi är säkra på att Blueice Research med sitt mycket starka team har alla möjligheter att bli en av de viktigaste på denna marknad, säger Hans Glemstedt, partner på Startupfactory. - Att Startupfactory nu kliver in samt att Gilde väljer att fortsätta sitt engagemang är ett kvitto på att vi arbetar med rätt saker. Startupfactory står för kompetens och industriellt kunnande, ett omfattande internationellt nätverk, framförallt inom telekombranschen, och ett starkt engagemang. Även Gilde har ett stort internationellt nätverk vilket gynnar oss vid en framtida expansion. Banker och andra finansiella institutioner vill ut med sina tjänster på det mobila nätet men de har ännu inte riktigt lyckats lösa säkerhetsproblemen. Vår lösning finns tillgänglig på marknaden och vi känner att det finns en stor efterfrågan på den här typen av system, säger Thomas Holmström, vd för Blueice Research. Blueice Research arbetar med säkerhetslösningar för alla typer av situationer som kräver elektronisk identifiering, underskrift och kvitto, till exempel inom bank- och finanssektorn. Med hjälp av företagets produkt Multipass kan användare av handdatorer mycket enkelt genomföra säkra transaktioner över alla mobila nät. Multipass används för att bekräfta användarens identitet samt för att skapa en elektronisk signatur som inte kan förnekas av någon av parterna. Produkten fungerar idag på en mängd olika plattformar, bland annat Palm OS, Pocket PC, EPOC och Win32. Blueice Research samarbetar med företag som Nexus, Entra, Tajt och Infovention. Företaget har lyckats rekrytera ett starkt team med ledande säkerhetsexperter från bland annat Nexus, SmartTrust /iD2, Parallell Consulting Group/Icon Medialab, och RSA Security. För mer information: Thomas Holmström, VD, Blueice Research AB, Tel: 08-545 51 880, Mb: 0709- 27 83 20 Pelle Made, Informationschef, Blueice Research AB, Tel: 08-545 51 880, Mb: 0709-27 83 25 Hans Glemstedt, Partner, Startupfactory AB, Tel: 08-545 532 00 Mb: 0708- 44 59 48 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/21/20010820BIT00780/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/21/20010820BIT00780/bit0001.pdf