Report this content

"Bank in your hand" - första kompletta lösningen för mobila banktjänster på handdatorer Blueice Research, Compaq, Infovention och Intel har gemensamt skapat världens första kompletta lösning för mobila banktjänster. Lösningen som går under namnet "Bank in your hand" är säker, användarvänlig och snabb. Ingen annan på marknaden kan erbjuda möjligheten att enkelt göra betalningar och överföringar med sin handdator trådlöst och på ett säkert sätt. - Den här lösningen fungerar både på handdatorer och stationära datorer, något verkligen gör att bankernas tjänster blir nåbara varsomhelst och närsomhelst, säger Anna Hane, VD på Blueice Research. "Bank in your Hand" möjliggör mobila tjänster som förutsätter en hög säkerhetsnivå, framförallt inom bank- och finanssektorn. Till projektet bidrar ledande aktörer inom respektive område med teknik, erfarenhet och kunskap. Blueice Research bidrar med sin produkt Multipass som kombinerar en hög säkerhetsnivå med användarvänlighet samtidigt som den ger tjänsteleverantören ett oberoende av nätoperatörer, typ av certifikatssystem och andra externa parter. Infovention har med sin fleråriga erfarenhet skapat den intuitiva och funktionella bankapplikationen. Compaq bidrar med sin senaste handdator iPAQ, försedd med GPRS- samt W/LAN-modul och Intels kraftfulla StrongARM processor. Intel Personal Internet Client Architecture (PCA) arkitektur gör det möjligt att skapa högpresterande produkter och tjänster för mobilt Internet. -Vår gemensamma "Bank in your hand" -demo på Networks Telecom-mässan visar vilka enorma möjligheter och användningsområden som finns för en Compaq iPAQ Pocket PC, säger Rikard Kindlund, Senior Product Manager, Handhelds & Wireless, på Compaq Computer AB. -Intel som är marknadsledande inom såväl Internet som trådlös kommunikation, är idag fast beslutet att möjliggöra och driva utvecklingen av mobila affärslösningar baserade på nästa generations trådlösa arkitektur för mobila klienter, Intel PCA (Personal Intel Client Architecture). "Bank in your hand" lösningen understryker behovet av kraftfulla mobila enheter såväl som öppna plattformar, som möjliggör säkra, mobila banktransaktioner över ett trådlöst nät, enligt Michelle Pineda, M-commerce Business Development Manager på Intel Wireless Competence Center (IWCC). -Det känns väldigt roligt att kunna presentera "Bank in your hand". Banker och andra företag som behöver ha säker kommunikation med sina kunder kan nu erbjuda denna lösning som är både kostnadseffektiv och användarvänlig, säger Claes Puebla Smith, ansvarig för Wireless Solutions på Infovention. "Bank in your hand" visas i Intels och Compaqs montrar på Networks Telecom i Älvsjö den 24-26 September För mer information: Anna Hane, VD Blueice Research AB, Tel: 08-545 51 880, Mb: 0707-470144 Pelle Made, informationschef Blueice Research AB, Tel: 08-545 51 880, Mb: 0709-27 83 25 Om Bluice Research AB. (blueiceresearch.com) Blueice Research AB är ett ledande företag inom säkerhet för den digitala marknadsplatsen. Blueice Research AB utvecklar och marknadsför Multipasstm, en PKI-baserad programvara för säkra identiteter, digitala signaturer och digitala kvitton. Detta gör det möjligt för företag och tjänsteleverantörer att introducera kvalificerade tjänster som bygger på förtroende mellan parterna. Multipasstm fungerar på de vanligaste typerna av operativsystem som används på handdatorer. Blueice Research AB har huvudkontor i Stockholm och utvecklingskontor i Uppsala. Tillsammans med partners är Blueice Research AB verksamt på den europeiska marknaden. Om Compaq Compaq Computer Corporation, ett globalt Fortune 100-företag, är en av världens ledande leverantörer av infrastruktur och accesslösningar för Internet. Compaq designar, utvecklar, tillverkar och marknadsför helhetslösningar för företag inklusive hårdvara, mjukvara, datalagring samt service och tjänster. Compaq säljer produkter och tjänster i mer än 200 länder - direkt till företag, genom ett nätverk av auktoriserade partners eller direkt till företag och kunder via Compaqs hemsida. Compaq marknadsför sina produkter och tjänster primärt till företagskunder, konsumenter, myndigheter samt inom utbildningssektorn. Mer information om Compaq finnspåwww.compaq.se. Compaq Computer AB etablerades 1987 och har sitt huvudkontor i Solnautanför Stockholm. Företagets produkter säljs genom ett nät av cirka 900 partners och försäljningsställen. Omsättningen för 2000 var 6,0 miljarder SEK. Compaqär noterat på NYSE-börsen, med symbolen CPQ. Infovention är ett svenskt IT-konsultföretag som grundades 1997 och idag har ett åttiotal medarbetare. Infoventions affärsidé är att leverera affärslösningar av hög kvalitet baserade på innovativa processer och möjliggörande teknik. Infovention har mycket stark kompetens och erfarenhet från att ta större helhetsuppdrag där också avancerad integration av bakomliggande system är kritisk. Uppdragen är ofta av fastpriskaraktär. Uppmärksammade projekt är utvecklingen av Internetbanker åt FöreningsSparbanken, Norska Sparebank1 Gruppen samt Firstviewbank i Danmark. Infovention ingår i EDB FellesdataAS, ett av Skandinaviens ledande leverantörer av produkter och konsulttjänster inom Bank & Finans. Om Intel I mer än tre årtionden har Intel utvecklat teknik som har möjliggjort den revolution inom datorer och Internet som världen har sett. Intel grundades 1968 för att producera minneschip och introducerade 1971 världens första mikroprocessor. Idag erbjuder Intel chips, kretskort, system, mjukvara, nätverks- och kommunikationsutrustning och tjänster som tillsammans ger industrin "ingredienserna" till dagens datorer och Internet-arkitektur. Intels mission är att vara den ledande byggblocksleverantören till världens Internet-ekonomi. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/21/20010921BIT00210/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/21/20010921BIT00210/bit0001.pdf