Blueice Research samarbetar med Entra, ett bolag inom TietoEnator koncernen

Blueice Research samarbetar med Entra, ett bolag inom TietoEnator koncernen Datasäkerhetsföretaget Blueice Research har tecknat ett strategiskt samarbetsavtal med Entra som svarar för bank- och finanslösningar inom TietoEnator. Avtalet innebär att Entra väljer att marknadsföra Blueice Researchs produkt Multipass som lösning för säkra transaktioner från mobila enheter. Blueice Research ökar i och med detta ytterligare sin närvaro på säkerhetsmarknaden för mobilt Internet. Utbredningen av mobila enheter med Internetaccess väntas öka under de närmaste åren. Detta medför högre krav på säkerhet både från tjänsteleverantörer och från konsumenter. Internetbaserade banktjänster och online-aktiemäklare är exempel på aktörer som måste möta de krav på säkerhet som utbyggnaden av mobila tjänster ställer. Även företag och organisationer som vill låta sina anställda kommunicera trådlöst via mobila enheter har exempelvis behov av att på ett säkert sätt stänga ute obehöriga och införa digital signering av dokument. - Entra har lång och gedigen erfarenhet av lösningar inom bank och finanssegmentet, vilket stämmer mycket väl in på vår produktlösning Multipass för säkra mobila transaktioner, säger Fredrik Hökegård, försäljningschef på Blueice Research. För tjänsteleverantören, företaget och slutanvändaren erbjuder Multipass avändaridentifiering, hantering av certifikatsförfrågan, verifiering av digitala signaturer samt utfärdande av digitala kvitton. Multipass bygger på sk PKI-teknik, PKI (Public Key Infrastructure) som har trätt fram som den bäst lämpade lösningen för att tillhandahålla konfidentialitet, autenticering och dataintegritet - allt för att minimera risken vid onlinetransaktioner. För mer information: Thomas Holmström, VD Blueice Research AB, Tel: 08-545 51 880, Mb: 0709- 27 83 20 Pelle Made, informationschef Blueice Research AB, Tel: 08-545 51 880, Mb: 0709-27 83 25 Mikael Frick, Team Manager Wireless Solutions, Entra Wireless Solutions Tel: 0709 790 841 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/18/20010418BIT00260/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/18/20010418BIT00260/bit0001.pdf