Blueice Research tecknar avtal med Infovention

Blueice Research tecknar avtal med Infovention Det svenska datasäkerhetsföretaget Blueice Research och konsultbolaget Infovention har tecknat ett strategiskt samarbetsavtal angående säkerhetslösningar för mobilt Internet. Avtalet innebär att företagen tillsammans kommer att paketera och marknadsföra lösningar för säker intern och extern mobil dataåtkomst från handdatorer och smarta telefoner. Användandet av mobila enheter som har internetaccess väntas öka dramatiskt under de närmaste åren vilket medför betydligt högre krav på säkerhet både från tjänsteleverantörer och från konsumenter. Banktjänster och online-aktiemäklare är ett exempel på aktörer som har behov av att erbjuda sina kunder bättre säkerhet för att vinna konkurrensfördelar. - Det är viktigt för oss att ha rätt konsultpartners som bedriver projekt inom för oss intressanta områden. Infovention har god erfarenhet från utveckling av internetbanker och de är väl medvetna om säkerhetens centrala ställning för att möjliggöra den typen av tjänster, säger Thomas Holmström, VD för Blueice Research. Multipass är en mjukvara som lagrar digitala certifikat och nycklar som tillåter användaridentifiering och digital signering av transaktioner från handdatorer, så kallade PDA:er, smarta telefoner och PC. Lokalt skyddar Multipass känslig information med hjälp av stark kryptering och säkerställer att endast rätt användare kan komma åt skyddad data. - Vi tror att vår styrka inom bank och finans tillsammans med Blueice Researchs kompetens inom mobila säkerhetslösningar kommer att kunna skapa värdefulla synnergieffekter, säger Claes Puebla Smith, ansvarig för Mobilt Internet på Infovention. För mer information: Thomas Holmström, VD Blueice Research AB, Tel: 08-545 51 880, Mb: 0709-27 83 20 Pelle Made, informationschef Blueice Research AB, Tel: 08-545 51 880, Mb: +46 709-27 83 25 Claes Puebla Smith,Ansvarig Mobilt Internet, Infovention Tel: 08-441 57 40, Mb: 0733-47 15 22 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/20/20010620BIT01300/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/20/20010620BIT01300/bit0002.pdf