Multipass gör handdatorer säkrare

Report this content

Multipass gör handdatorer säkrare Med hjälp av Multipass som utveckats av Blueice Research, kan användare av handhållna datorer, sk PDAer, på ett enkelt sätt lagra och organisera känslig information utan att riskera att informationen hamnar i orätta händer. Multipass finns att ladda ned från Internet utan kostnad. "Eftersom PDAer är små och ofta förvaras lättillgängligt är risken att de blir stulna eller borttappade relativt stor. Det ställer höga krav på att känslig information är skyddad på ett säkert sätt" säger Thomas Holmström, VD på Blueice Reasearch. Multipass är en mjukvara som skyddar känslig information med hjälp av stark kryptering och säkerställer att endast rätt användare kan komma åt skyddad data. Detta ger en väsentligt högre grad av säkerhet än att bara skydda åtkomsten med tex en PIN-kod, då själva informationen inte är skyddad genom kryptering. Det är gratis att använda Multipass för personligt bruk. Produkten kan användas vid trådlös uppkoppling. I detta scenario lagrar Multipass digitala certifikat och nycklar som tillåter användar identifiering och digital signering av transaktioner. Multipass finns att ladda ned på blueiceresearch.com/multipass från och med idag. Multipass version v.1.2 stöder Palm OS 3.5 och uppåt, stöd för fler plattformar kommer inom kort. För mer information: Thomas Holmström, VD Blueice Research AB, Tel: 08-545 51 880, Mb: 0709-27 83 20 Pelle Made, informationschef Blueice Research AB, Tel: 08-545 51 880, Mb: 0709-27 83 25 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/26/20010226BIT00550/bit0001.pdf