Bilhandel via Internet

Report this content

Bilhandel via Internet - BlueMarx/CarCartel introducerar billån för nya bilar förmedlade från utlandet BlueMarx dotterbolag CarCartel som ansvarar för handeln med bilar inom BlueMarx var ett av de första företagen som erbjöd förmedling av nya bilar via Internet i Sverige. Nu fortsätter BlueMarx/CarCartel att driva utvecklingen av nybilsförsäljning via Internet. Genom sin kooperativa affärsmodell i kombination med att köpa in bilarna där de är billigast i Europa uppnår BlueMarx/CarCartel låga inköpspriser och låga kostnader per bil. Härigenom kan företaget erbjuda mycket förmånliga priser, hittills upp till 28 % lägre än svenska rekommenderade cirka priser. Förutom att erbjuda låga priser har BlueMarx/CarCartels målsättning hela tiden varit att minska skillnaderna mellan att köpa nya bilar i Sverige på traditionellt sätt jämfört med att köpa nya bilar förmedlade från andra medlemsländer inom EU. De största skillnaderna för kunderna har varit svårigheter att få tillgång till (i) förmånlig bilfinansiering, (ii) med svensksålda bilar likvärdiga försäkringsvillkor och (iii) jämförbar köptrygghet. BlueMarx/CarCartel har nu lyckats överkomma alla dessa svårigheter. Därmed stärks konkurrensen om nybilskunderna i Sverige ytterligare. Näthandeln erbjuder inte längre bara bättre priser utan knappar också in på traditionell handel vad gäller annan kundservice. I samarbete med Nordbanken Finans erbjuder CarCartel sedan en vecka förmånliga billån för finansiering av inköp av nya bilar förmedlade från de områden inom EU där priserna är mest förmånliga. Möjligheten att köpa en ny bil där den är billigast är därmed inte längre förbehållen den som själv kan finansiera sitt bilköp. I samarbete med If Skadeförsäkring erbjuder CarCartel nybilsförsäkring för bilar förmedlade från de länder inom EU där priserna är lägst med identiska villkor som motsvarande försäkring för svensksålda bilar. För att erbjuda annat än trafikförsäkring för importerade bilar kräver försäkringsbolagen annars närmast undantagslöst fördyrande åtgärder som märkning av rutor, billarm, fälg-lås etc. Samtidigt erbjuder försäkringsbolagen ändå inte maskinskadeförsäkring och skydd för skador på avgasreningssystem vid import. Den försäkring If Skadeförsäkring erbjuder kunder till CarCartel kräver däremot inga särskilda åtgärder av kunden och gäller såväl för maskinskada som för skador på avgasreningssystem. För att ytterligare höja tryggheten för sina kunder erbjuder CarCartel slutligen möjlighet till förlängd nybilsgaranti utöver den fabriksgaranti som medföljer samtliga nya bilar. - När bilar introducerades på BlueMarx genom oss var det inte säkert att ens en enda bil hade sålts via Internet i Sverige. Nu finns det flera aktörer som konkurrerar med traditionell nybilsförsäljning via nätet. Tillsammans har konkurrensen från nätaktörerna bidragit till att skärpa konkurrensen om nybilsförsäljningen i Sverige och därmed pressat priserna. Nästa steg är att förutom lägre priser erbjuda minst likvärdig kundnytta också på andra områden och därigenom skärpa konkurrensen ytterligare. Det tjänstepaket vi nu kan erbjuda är ett stort steg i denna riktning, säger Jon Knutsson VD för CarCartel. BlueMarx affärsidé BlueMarx affärsidé är att med kooperativ handel, eller co-shopping, på Internet pressa priset på kapitalvaror till förmån för kunden. BlueMarx samordnar konsumenter genom att de bildar inköpsgrupper kring enskilda varor som kunderna själva föreslår. När tillräckligt många har anmält intresse för en inköpsgrupp presenteras BlueMarx-priset som är framtaget genom BlueMarx etablerade kontakter med de ledande leverantörerna inom respektive varukategori. Till skillnad från den gamla kooperationen samarbetar emellertid BlueMarx och konsumenterna kring enskilda varor utan föreningsbyråkrati och utan krav på medlemskap. För ytterligare information, kontakta: Jon Knutsson, VD, CarCartel Tel 08-429 09 52, 070-716 74 90 E-mail: jon.knutsson@carcartel.se eller Fredrik Englund, marknadschef BlueMarx Tel: 08-429 09 33, 070-529 09 34 E-mail: fredrik.englund@bluemarx.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/29/20000929BIT00230/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/29/20000929BIT00230/bit0002.pdf