Seniorer lever knapert trots förmögenheter i sina bostäder

I dag är det vanligt att äldre svenskar äger högt värderade bostäder med låg belåning. Men trots förmögenheten i bostaden kämpar många seniorer med att få ihop sin ekonomi. Enligt en undersökning Bluestep Bank gjort tillsammans med Kantar Sifo skulle var femte svensk i åldrarna 65–74 inte ens klara av en höjd månadskostnad på upp till 1 000 kronor. Nu vill företaget underlätta för målgruppen att dryga ut pensionen genom att frigöra kapital från bostaden.

Värdet på en bostad som köptes för många år sedan har med största sannolikhet skjutit i höjden. Därför är det i dag inte ovanligt att pensionärer sitter med låga eller obefintliga lån på en bostad värd miljoner samtidigt som vardagsutgifter svider i plånboken. I Bluestep Banks senaste Sifo-undersökning uppger hälften av svenskarna i åldrarna 65–74 att de inte skulle klara av en höjd boendekostnad på 4 000 kronor per månad. Smärtgränsen för var femte person går redan under tusenlappen. Om ett tandläkarbesök eller en trasig diskmaskin blir dyrare än förväntat kan situationen snabbt bli problematisk.

Det saknas lånelösningar för äldre. Inte minst efter att de tidigare seniorlånen är borttagna som följd av ofördelaktiga lånevillkor och bristfällig rådgivning. Enligt Pensionsmyndigheten hade seniorlånen löptider som innebar att pensionärer riskerade att tvingas sälja sitt boende vid löptidens slut. Dessutom fanns risken att den växande skulden till slut översteg bostadens värde.

– Trots att många pensionärer har ett outnyttjat värde i sin bostad nekas ofta personer över 60 år möjligheten att låna hos sin befintliga bank. Anledningen är att de nått eller närmar sig pensionsåldern och förväntas ha en lägre inkomst framöver. Därför lanseras nu en trygg och efterfrågad lösning som gör det enkelt för personer över 60 år att komma åt kapitalet i bostadsvärdet genom en månatlig utbetalning som kompletterar inkomsten, samtidigt som kunden slipper ta riskerna, säger Rolf Stub, Head of Strategy and Business Development på Bluestep Bank

Unik månadsbetalning som liknar pensionen
Den som fyllt 60 och äger en lågt belånad bostad har nu möjlighet att dryga ut kassan genom en kapitalfrigöringskredit. Unikt med lånealternativet är att utbetalningarna kan ske månadsvis som en kompletterande inkomst. Klumpsummor eller kombinationen av utbetalningsformerna är också tillgängliga. Låntagaren behöver inte heller bekymra sig för ökade månadskostnader i form av räntor eller amorteringar. Dessa läggs istället till lånet som har både livstidsgaranti och skuldfrigaranti.

– Vi möjliggör för äldre att nyttja bostadsvärdet i rena pengar samtidigt som de kan bo kvar livet ut. Betalningen för räntor och amorteringar sker istället först när lånet löses, vanligtvis vid försäljning till följd av bortgång eller flytt. Skuldfrigarantin innebär dessutom att arvtagare eller låntagaren aldrig behöver oroa sig för att lånet blir större än bostadens värde. Kombinationen av dessa fördelar gör vår produkt unik på marknaden och responsen från våra kunder är otrolig. Att hjälpa människor ur en svår eller ojuste ekonomisk situation är kärnan i vår verksamhet, avslutar Rolf Stub.

För mer information, vänligen kontakta:
Rolf Stub, VD, Head of Strategy and Business Development på Bluestep Bank
E-post: rolf.stub@bluestep.no

Om Bluestep Banks lån för 60+:
Bluestep Banks kapitalfrigöringskredit är ett lån för personer som fyllt 60 år och äger sin bostad. Lånet frigör pengar från bostaden som sedan utbetalas till låntagarens konto. Inga löpande räntebetalningar eller amorteringar sker utan räntan läggs istället till lånet. Låntagaren får bo kvar i bostaden resten av livet, tills bostaden säljs eller vid flytt. Bluestep Bank står för risken vid eventuellt fallande bostadspriser och stigande räntor, som kan resultera i att lånet blir större än bostadens marknadsvärde. Låntagaren och dess arvingar kommer alltså aldrig behöva betala tillbaka mer än marknadspriset på bostaden när lånet löses. Läs mer på https://www.bluestep.se/lana/kapitalfrigoringskredit/.

Om undersökningen:
Bluestep-rapporten 2019: Svenskarna om lånet, livet och känslorna är framtagen av Bluestep Bank. Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo i mars 2019 i form av en webbenkät. Den är statistiskt säkerställd och representativ på riks- och länsnivå. Totalt har 2 441 personer i Sverige mellan 18 till 74 år deltagit i studien.

Om Bluestep Bank
Bluestep är en marknadsledande och lösningsorienterad bank med kunder i Sverige och Norge. Sedan starten 2005 har vi skapat en tryggare ekonomi för tusentals låntagare och sparare. Vi vill vara förstahandsvalet för de människor som av olika anledningar inte kan få lån hos sin befintliga bank. Ett av Bluesteps värdeord är annorlunda. Vi omfamnar olikheter – hos våra kunder såväl som hos våra medarbetare. Alla människor är olika och vi lägger stor vikt vid personliga lösningar. Vi kan bland annat prata med våra kunder på över 20 olika språk. Vår vision är att ge våra kunder en stabil ekonomisk situation – oavsett bakgrund och ursprung. Bluestep Bank AB (publ) är ett bankaktiebolag som står under Finansinspektionens tillsyn. Du hittar mer information om Bluestep och bolagsstyrningen på vår koncerns webbplats www.bluestepbank.com.

Hur mycket högre boendekostnad per månad skulle din ekonomi klara av?

Total Man Kvinna 18–29 år 30–49 år 50–64 år 65–74 år
Mindre än 1 000 SEK 12 % 9 % 15 % 16 % 6 % 10 % 20 %