Först Norrköping, nu väntar världen

Report this content

Först Norrköping, nu väntar världen Frånväxt och tillväxt. Så kan Bluetronics expansion beskrivas med enkla ord. Företaget, som startade i Norrköping vid årsskiftet, har vuxit ur sina första lokaler i takt med att personal anställts på löpande band. Och redan efter en dryg månad i de nya lokalerna, 13 kontorsutrymmen, gör trångboddheten sig gällande på nytt. Snart påbörjas arbetet för att ställa i ordning ytterligare 13 kontorsrum. Och Norrköping är bara början. Under nästa år planerar Bluetronics, som utvecklar radiomoduler för trådlös kommunikation, att expandera globalt. USA, Asien och Europa väntar härnäst. - Marknaden för våra produkter är global. Nästa år kommer vi att upprätta verksamhet i ett flertal länder. Det måste vi, om vi skall vara konkurrenskraftiga, säger Jonas Lundhagen. Vårt mål är att vi skall vara 50 anställda innan nästa års utgång. På torsdag slår Bluetronics upp dörrarna för kollegor, studenter, samarbetspartners och kunder. Inflyttningsfesten bjuder på några timmars trådlös kommunikation. Antennmätningar kommer att demonstreras, företaget kommer att presenteras och invigningstalar, det gör Switchcore-grundaren och styrelseordföranden Jan Nilsson och ACREOs VD, Hans Hentzell. Vad får Jan Nilsson, VD Itact, att satsa på ett företag som Bluetronics? - Projektet grundar sig på forskning i världsklass! Forskning i världsklass är en förutsättning för att ett nystartat företag skall kunna etablera sig på en global marknad redan i inledningsskedet. Och den globala marknaden är den som intresserar mig. Den är en förutsättning för att jag skall intressera mig för ett nytt projekt. - Bluetronics uppfyller alla dessa kriterier. Dessutom hör trådlös kommunikation framtiden till, och som gammal radioamatör har jag ett speciellt intresse för högfrekvens. Vad tycker ACREOs VD, Hans Henzell, egentligen om ACREOs alla avknoppningar? - Att Bluetronics har bildats baserat på kunnande utvecklat på ACREO är oerhört roligt men samtidigt mycket jobbigt. ACREO har vad man kan kalla en väldigt hög, men positiv personalomsättning, framförallt till Spin-off företag i Norrköping och Stockholm. - Ett av våra mål är ju att förädla och förmedla forskningsresultat till kommersialiserbara produkter. Bluetronics är ett bra exempel på detta på den snabbt växande marknaden för trådlösa nätverk. Shaofang Gong och hans kollegor har genom ett systematiskt arbete på ACREO under 10 år lagt grunden till det som idag utgör basen på Bluetronics. Jag är nu imponerad av hur snabbt man på Bluetronics lyckats omsätta detta kunnande till en kommersiell verklighet. Välkommen till Bluetronics invigning! Tid: Torsdag, 9 november, kl.12-15 Plats: Pronova, Hus E, våning 4 För frågor, kontakta Lena Miranda, tel: 011-26 41 72 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/08/20001108BIT00940/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/08/20001108BIT00940/bit0002.pdf