Gasellbolaget Bob Film slår rekord - Nu planeras fler internationella titlar

Report this content

Produktionsbolaget Bob Film gör rekordbokslut för verksamhetsåret 2009. Omsättningen steg från 44 miljoner SEK 2008 till drygt 59 miljoner SEK för verksamhetsåret 2009. På fyra år har omsättningen ökat med närmare 70 procent. Nu planeras en utlandsexpansion.

BOB Film är ett produktionsbolag för film och tv med stora succéer i bagaget. Bolaget ligger bakom publikframgångar som Bröllopsfotografen och Mäklarna, men också smalare långfilm som vunnit kritikernas gillande och en rad internationella utmärkelser. Till exempel I skuggan av värmen och Sundance vinnaren Ping PongKingen. Bob Film finns sedan år 2009 med på Dagens Industris lista över företagsgaseller. – Bob Film verkar i en bransch med låga marginaler. Därför känns det som ett styrkebevis att kunna uppvisa så här starka siffror för 2009. Det känns också som ett bevis på att det går att kombinera hög konstnärlig kvalitet med affärsmässighet, säger Jan Blomgren, grundare och styrelseordförande delägare av företaget. Som en följd av den ökade omsättningen tar Bob Film ytterligare steg framåt. Under våren 2010 kommer en ny styrelse att tillsättas och ytterligare kraft kommer att läggas på de internationella satsningarna. Bob Film var under 2009 medproducenter i Michael Winterbottoms långfilm Killer Inside Me. I april besöker Jan Blomgren Los Angeles tillsammans med Ulf Malmros för att förhandla om remake rättigheterna till Bröllopsfotografen. De träffar flera amerikanska producenter för framtida samarbeten. Moderbolagets ekonomiska utveckling i sammandrag (tkr) 2008/09 Nettoomsättning: 59,312 Resultat efter finansiella poster: 2.475 Balansomslutning: 29.748 Soliditet %: 11 Antal anställda: 5