Cooking for diplomacy – Bockholmen Event & Catering presenterar svensk mat för världens diplomater

Report this content

Den 16-17 januari anordnar Utrikesdepartementet Stockholm Initiative for Digital Diplomacy (#SSID), ett 24-timmars hack där några av världens ledande diplomater,  teknik- och kommunikationsexperter diskuterar framtidens digitala diplomati. Bockholmen Event & Catering kommer i samband med #SSID att presentera konceptet "Svensk Street Food Deluxe" för att visa vad det moderna svenska köket har att erbjuda.

- Vi är väldigt glada över samarbetet med Utrikesdepartementet och möjligheten att få presentera klassisk svensk mat som smörgåstårtor, köttbullar och ”swedish fika”. Det blir kanelbullar, småkakor och prinsesstårta med en modern twist till personer som verkar på världsscenen, säger Thomas Fahlander, ansvarig på Bockholmen Catering & Event.

- En stor del av de svenska maträtterna uppfanns under en period då människor hade mer fysiska arbeten och behövde fler kalorier. Idag vill vi ha samma klassiska mat men med färre kalorier och med en mer modern touch. Svensk Street Food Deluxe handlar just om att presentera omtyckta klassiker på ett lättare sätt, förklarar Thomas Fahlander.

En av de svenska favoriterna – köttbullen – har fått en renässans via BockholmsGruppen senaste restaurangsatsning ”Meatballs for the People”. Under SSID kommer köttbullen att presenteras i många olika smakkombinationer.

- Köttbullen har en särskild plats på våra middagsbord både till vardag och fest. Vi kommer att bjuda på köttbullar med smakkombinationer som lamm med chèvrecreme och ruccola, älg med smak av lingon toppad med pepparrot och romansallad, kalvköttbullar med champagne toppad med vattenkrasse, säger Hampus Rosenqvist, ansvarig på ”Meatballs for the People”.

I butiken ”Meatballs for the People” som ligger på Nytorgsgatan 30 kan man hitta köttbullar på både nöt- och fläskfärs i olika säsongsvarianter, bland annat vilt, lamm och fågel med olika kryddningar. Då ursprungsmärkning har blivit allt viktigare för svenska konsumenter kommer deltagarna ha möjlighet att på förpackningarna se vilken gård köttet kommer ifrån.

Om BockholmenGruppen

BockholmenGruppen driver i dag restaurangerna Bockholmen Hav & Restaurang, Djurgårdsbrunn, Nybrogatan 38, Nytorget 6 samt Bockholmen Catering & Event samt Dalarö Skans. Gruppens omsättning för året beräknas bli cirka 100 Mkr. Bolaget ägs av Mathias Pilbad, Peder Smith, Tiel Ridderstad samt Ulf Dinkelspiel.

Läs mer om Stockholm Initiative for Digital Diplomacy

För frågor om Svensk Street Food Deluxe och BockholmenGruppen, kontakta Martinus Rönnerman på mronnerman@kreabgavinanderson.com eller +46 735 22 55 42.

Meny Stockholm Initiative for Digital Diplomacy

Lunch

Smörgåstårta ”Nytänk” i två varianter:

- Brioche med rökt ren, pepparrot, lingon och torkad tomat

- Surdegsbröd med citrongravad lax, kapris, krabba och picklad citron

Svenskt fika

- Petit kanelbulle

- Sju sorters kakor i pralinstorlek

- Mini-prinsesstårta

Mingel under TedX

“Meatballs for the People street food” - köttbullar presenterade som sliders:

- Lammslider med chèvrecreme och ruccola