Självpublicering – startskott för framgång

Andra delen i den storsäljande trilogin "Femtio nyanser av grått" av E. L. James kom nu i dagarna ut på svenska. Böckerna har fått stor internationell uppmärksamhet. E. L. James började sin karriär med självpublicering, vilket blev en språngbräda för vidare framgångar.

Trilogin "Femtio nyanser av grått" är redan en stor internationell bästsäljare. Nu har andra delen i serien kommit ut på svenska. Mindre känt är kanske att E. L. James startade sitt författarskap genom självpublicering.

Så småningom upptäcktes hon av ett större förlag. I dag har boken lanserats i 37 länder och sålts i över 40 miljoner exemplar.

Självpublicering är numera ett attraktivt alternativ för blivande författare. Antalet självpublicerade böcker i USA har nästan tredubblats sedan 2006. Enligt företaget Bowker, som katalogiserar böcker för bibliotek och förlag, publiceras över 235 000 egenutgivna tryckta och e-böcker årligen i USA.

- Att publicera sin bok själv ger författaren frihet, menar Maria Bengs, ansvarig för självpubliceringstjänsten BoD i Sverige.

- En av våra bästsäljande författare, Pär Ström, har till exempel valt att själv ge ut sin kontroversiella bok om diskriminering av män och pojkar, Mansförbjudet, fortsätter hon.

Fakta om BoD:
BoD™ – Books on Demand är med över 420 000 levererbara titlar europeisk marknads- och teknologiledare inom digital bokpublikation. Företaget säljer böcker som produceras först när en beställning görs. Förlag och författare använder BoD:s digitala bokpublikationsform för att ge ut böcker snabbt och till ett förmånligt pris på egen hand. Därtill erbjuder BoD konvertering till e-bokformat och försäljning av e-böcker i relevanta e-bokhandlar. Alla BoD-titlar kan förses med ett ISBN och finns därmed tillgängliga i varje svensk bokhandel och i de flesta nätbokhandlar såsom adlibris.se, bokus.se och cdon.se. Mer information om bokutgivning på www.bod.se och www.facebook.com/bod.se.

Information till redaktionen:
Vill du veta mer om självpublicering? BoD:s experter Maria Bengs och Florian Gueppert, VD på BoD™ – Books on Demand står till ert förfogande för att berätta om, och svara på frågor om självpublicering.

Några frågor som kan diskuteras är till exempel:

- Erbjuder självpublicering större frihet för författare?
- Kan självpublicering vara en språngbräda för framtidens författare?
- Vad är marknadspotentialen för självpublicering (tryckta och e-böcker)?
- Vilken effekt har denna sektor på den traditionella förlagsvärlden?

Florian Gueppert är VD på BoD och har lång erfarenhet av onlineverksamhet, bland annat från internetdejtingföretaget Friendscout24 och Deutsche Telekom. Han har studerat företagsekonomi i St. Gallen, Helsingfors och Madrid.

Maria Bengs är ansvarig för BoD Sverige och har studerat fonetik och allmän språkvetenskap i Hamburg, germansk filologi i Helsingfors samt i lågtysk fonetik i Oldenburg, Tyskland. Hon är född och uppvuxen i Vasa, Finland.

Tel.: 08- 463 10 97
E-post: info@bod.se