Tips från framgångsrika självpublicister

Självpublicering förändrar bokbranschen då fler författare väljer att lansera sina böcker själva istället för att gå genom förlag. Med anledning av denna nya trend kommer BoD™ – Books on Demand hålla ett seminarium på mässan Bok & Bibliotek med tips om hur man bäst går till väga vid publicering av sin egen bok.

Lördagen den 29 september klockan 11.30 håller BoD ett seminarium om självpublicering på Bokmässan i Göteborg (plats: Molnets scen, G02:16). Författarna Thomas Nilsson, Hanna Olsson och William Grönlund har på egen hand gett ut sina böcker via tjänsten. Maria Bengs, ansvarig för BoD Sverige, är moderator.

En skönlitterär bok om baksidorna med internetdejting, en antimobbningsbok med egna upplevelser, och en berättelse om en familjs händelserika år i västafrikanska Togo – dessa vitt skilda böcker har getts ut av författarna som talar på BoD:s seminarium.

Samtliga är bra exempel på att det framgångsrikt går att publicera en egen bok och samtidigt hålla kostnaderna nere då böckerna trycks först när de beställs. Författarna kommer bjuda på egna erfarenheter och tips på hur man marknadsför och når ut med sin bok.

– Vi är glada att få presentera så intressanta författare, säger Maria Bengs, ansvarig för BoD Sverige.  Vi hoppas inspirera andra som vill ge ut en bok, utan att behöva gå igenom processen att söka förlag som kan verka avskräckande för en ny författare.

Eftersom böckerna endast trycks på beställning från kund, tar författarna inte någon egen finansiell risk vid självpublicering. Några författare har därför valt att donera sina intäkter till ideella föreningar.

Flera bestsellerförfattare började att ge ut en bok genom självpublicering. E. L. James, författarinnan till den omtalade trilogin ”50 Shades of Grey”, började smått genom att ge ut böcker själv som e-böcker innan hon blev upptäckt. Idag har boken sålts i över 40 miljoner exemplar, i 37 länder och har nyligen lanserats som e-bok på svenska.

Representanter från BoD finns i monter A02:62 och berättar hur tjänsten fungerar. I montern har dessutom besökarna chans att delta i en tävling där priset är en egen bokutgivning.

Efter seminariet på lördagen kommer författarna finnas i montern för att signera böcker och svara på frågor. Under söndagen kl. 13-14 finns författaren Ingemar Tigerberg i montern och berättar om sin bok med en framtidsvision om en mer hållbar ekonomi.

Tel.: 08- 463 10 97

Tel.: 08-556 973 50

Fakta om BoD:

BoD™ – Books on Demand är med över 420 000 levererbara titlar europeisk marknads- och teknologiledare inom digital bokpublikation. Företaget säljer böcker som produceras först när en beställning görs. Förlag och författare använder BoD:s digitala bokpublikationsform för att ge ut böcker snabbt och till ett förmånligt pris på egen hand. Alla BoD-titlar kan förses med ett ISBN-nummer och finns därmed tillgängliga i varje svensk bokhandel och onlineshop, såsom adlibris.se, bokus.se och cdon.se.

Mer information om bokutgivning på www.bod.se och www.facebook.com/bod.se.