Var tredje svensk vill ge ut en bok

Enligt en ny undersökning ​ genomförd av  BoD (Books on Demand) med hjälp av Cint* är det så många som nio av tio svenskar som skriver. Urvalet sträcker sig från kommentarer på webbsidor och privata brev till bloggar och dagböcker och ända till romaner, deckare och kokböcker. Nästan var tredje skulle gärna vilja publicera sin egen bok, men chansen att bli publicerad av ett förlag anses vara liten. Men tack vare internet och den nya digitala trycktekniken kan alla helt oberoende ge ut sina böcker själv inom endast några dagar. BoD, som är Europas ledande förlag inom självpublicering, lanserar nu sina tjänster i Sverige.

Stockholm den 1 november 2010:  I många svenska hem ligger manus till biografier, romaner, noveller, diktsamlingar, barnböcker, kokböcker och mycket annat på hårddiskar och i skrivbordslådan och bara väntar på att bli publicerade . För hela 92 procent av svenskarna skriver! Och nästan var tredje skulle vilja se det skrivna utgivet i bokform.

Skulle man ge ut en bok, skulle det hos var femte svensk vara en deckare, en kokbok eller en roman. På männens topp 3-önskelista ligger deckare högst, följd av resedagböcker/rapporter och hobbyböcker. På kvinnornas topp 3-önskelista ligger kokböcker högst, följd av roman och deckare. Inom olika åldersgrupper kan man se en överraskande skillnad när det kommer till frågan om vad man vill publicera: Ca en fjärdedel av de yngre personerna (18 – 24 år) skulle vilja publicera sin biografi medan cirka var fjärde svarande i åldersgruppen 45 – 65 år skulle publicera en deckare. Andra svarsalternativ som kommer högt upp på önskelistan är barn- och ungdomsböcker samt foto- och hobbyböcker.

På frågan om motivation svarar det flesta (38 %) att de skulle skriva och ge ut en bok för nöjes skull, en tredjedel (33 %) skriver utifrån önskan att berätta sin historia och nästan en tredjedel (29 %) anger viljan att dela med sig av sin kunskap.

Nästan var tredje svensk skulle vilja ha sitt manuskript publicerad. Denna önskan är något mer uttalad hos män än hos kvinnor. Men nästan alla tror att det är svårt. Endast en liten del (5 %) av de tillfrågade som skriver, svarade att de tror att det är relativt lätt att ge ut en bok i Sverige. Detta förklarar det stora intresset för möjligheten att ta publiceringen i egna händer: nästan hälften av dem som skriver (46 %) finner det intressant eller även mycket intressant att använda sig av en online publikationstjänst.

– Från att ha varit få förunnade kan alla nu enkelt ta publiceringen av sin bok i egna händer och det helt oavsett vilket ämne man skriver om. Allt inflytande över boken: från design av omslag till försäljningspris och marknadsföring, ligger hos författaren själv. Sedan är det läsarna och marknaden som bestämmer succén. Det om något är demokratisk publicering, säger Vera Wunderlich, ansvarig för BoD i Sverige.

Om undersökningen*

Undersökningen genomfördes av Cint i augusti 2010 bland ett representativt urval om 1 130 personer ur den svenska populationen i fråga om ålder, kön och demografi. Av respondenterna var 48 % män och 52 % kvinnor. Datainsamling gjordes den 17-20 augusti 2010. Det finns ytterligare en stor mängd data att tillgå bl.a. om skillnader i skrivandet mellan män och kvinnor och om vad mer respondenterna önskar att publicera. Undersökningen i sin helhet inklusive grafik kan rekvireras via Susan Rose på tel. 0735 81 35 40 eller susan@susanrose.se

Om BoD

BoD (Books on Demand) är med över 200 000 levererbara titlar europeisk marknads- och teknologiledare inom digital bokpublikation. Företaget säljer böcker som produceras först när en beställning görs. Förlag och författare använder den digitala bokpublikationsformen av BoD för att ge ut böcker snabbt och till ett förmånligt pris på egen hand. Alla BoD-titlar kan förses med ett ISBN-nummer och finns därmed i varje svensk bokhandel och onlineshop, såsom adlibris.se, bokus.se och cdon.se. Mer information på www.bod.se