Ung stipendiat fick 10 000:-

Report this content

Anton Arvefalk, årskurs 9 i Slottsskolan i Borgholm, fick idag mottaga Böda Sands Unga Företagsstipendie på 10 000:- för vidareutvecklande av sitt företag som anordnar LAN-kvällar för ungdomar i regionen. ”Det är så roligt att få uppmärksamma unga entreprenörer”, säger Anna Barkevall, vd för Böda Sand. "Det är ofta ur de enkla och efterfrågade idéerna som de mest spännande företagen uppkommer". ”Jättekul", säger Anton som ska använda pengarna på att uppgradera den tekniska utrustningen i sitt företag som förhoppningsvis leder till växande antal deltagare.

Stipendiet delades ut i samband med en prisceremoni och lunch på Böda Beach Club. Närvarande gjorde Ilko Corkovic kommunalråd Borgholms Kommun, Anna Barkevall Böda Sand, rektor Christina Larsson Slottsskolan, Jan Erik Carlsson rektor Åkerboskolan, Catrin Nillson lärare Åkerboskolan samt Anton Arvefalk med pappa Anders Arvefalk.

Stipendiets mål är på sikt att öka antalet unga människor som vill etablera sina framtida verksamheter och bosätta sig här på Öland.

Stipendiets syfte är att stimulera ungdomar på Öland till att söka och upptäckamöjligheter till att förverkliga egna idéer som kan leda till en bärkraftig verksamhet på Öland som bas för den egna försörjningen. Det skall ses som ett komplement till arbetstemat ”Skola-Näringsliv” som praktiseras i Åkerboskolan och Slottsskolan i Borgholms kommun. Syftet är också att främja vidarestudier inom entreprenörskap, turism och hållbar miljöutveckling.

Stipendiet delas ut en gång per år och i två alternativa kategorier:

1 För en konkret affärsidé som avses att realiseras under innevarande år eller har realiserats i form av ett registrerat företag i valfri bolagsform. Stipendiepengarna skall användas för dokumenterade marknadsföringsaktiviteter, vidareutveckling av befintlig produkt eller utbildning mm

2 För en virtuell affärsidé som bedöms som bärkraftig och realiserbar men som på grund av upphovsmannens/-kvinnans ålder eller andra yttre omständigheter ännu inte kan realiseras. Stipendiepengarna skall användas till fortbildning av upphovsmannen/-kvinnan inom entreprenörskap eller till att vidareutveckla affärsidén mot konkret verksamhet.

Taggar:

Det är så roligt att få uppmärksamma unga entreprenörer!
Anna Barkevall
Jättekul. Pengarna ska gå till ny teknisk utrustning.
Anton Arvefalk