Bodyflight: Delårsrapport Q2 2024

Bodyflightkoncernens nettoomsättning för kvartalet uppgick till 7 611 tkr.

Delårsrapporten i sammandrag

Nettoomsättningen uppgick under det andra kvartalet till 7 611 tkr

Rörelseresultatet för perioden uppgick till -680 tkr.

Resultat efter skatt uppgick till -1 055 tkr.

Resultat per aktie efter skatt är -0,06 kr.

Rapporten i sin helhet finns bifogad.

Ett tufft kvartal för koncernen men VREX bjuder på ljusglimtar

Under perioden har nettoomsättningen ökat från 6 460 tkr till 7 611 tkr. En ökning motsvarande 17,8 %, vilket beror på förvärvet av VREX i juli 2023 som bidrar med 2 357 tkr i omsättning. Sett till koncernen har både Bodyflight Stockholm och Bodyflight Göteborg en lägre omsättning än jämförelseperioden medan VREX ligger i linje med förra året. Detta resulterar i att rörelseresultatet minskar från 441 tkr till -680 tkr. Vad gäller kostnadssidan har bolagens kostnader minskat jämfört med året innan, trots inflation och poster av engångskaraktär. Främsta förklaringen till minskande kostnader är fortsatt stenhård kostnadskontroll och synergieffekter efter sammanslagningen av bolagen.

Resultat efter skatt uppgick till – 1 055 tkr (+ 125 tkr) för perioden. Ett svagt kvartal för koncernen, utom för VREX som förbättrade sitt resultat med 554 tkr från jämförande period och landade +416 tkr.

VREX öppnar på The Node

I juli flyttade VREX City till The Node på en av Sveriges mest centrala adresser på Sergels Torg. Förbipasserande har en mycket god insyn i lokalen vilket ger omedelbar direktmarknadsföring. På The Node kommer kunder utöver VR-upplevelser kunna avnjuta mat och dryck och vissa datum är det öppet för konserter. Flytten skedde i månadsskiftet juli/augusti och genom försäljning av överflödiga inventarier från tidigare plats beräknas flytten bli kostnadsneutral för bolaget. Bokningsläget ser bra ut och jag är säker på att den nya platsen kommer ge fler och gladare kunder än tidigare.

Konjunkturen och Bodyflight

Bodyflights kunder består till stor del av privatpersoner som tillsammans med vänner och familj besöker våra anläggningar. Det finns därför en klar koppling mellan Bodyflights intäkter och hushållens ekonomi. Hushållens konfidensindikator(som visar svenska hushålls syn på den egna och den svenska ekonomin)visar nu i juli att hushållen verkar tro att det värsta ligger bakom oss. Samtidigt så har hushållens konsumtion stadigt sjunkit och i juni minskade konsumtionen i segmentet ”rekreation o kultur, varor o tjänster” med motsvarade fyra procent på årsbasis.  Hur påverkar detta Bodyflight? En inte alltför vild gissning är att många av våra kunder har mindre i plånboken att röra sig med, främst på grund av högre räntekostnader och inflation.

Ett vindtunnelflyg är en fantastisk gåva och våra kunder köper fortfarande presentkort. En gåva är inte lika konjunkturkänslig som en egenfinansierad aktivitet. Hos de kunder som själva köper sin aktivitet ser vi en avmattning under kvartalet, vilket lett till lägre intäkter. Det ska dock läggas till att sommarmånaderna generellt sett är svagare än övriga månader. Det ekonomiska läget har skapat ett ansträngt kassaflöde och vi ser kontinuerligt till koncernens finansiella ställning för att säkerställa likviditet över tid.

När det gäller VREX har konjunkturen inte haft samma negativa påverkan. Främsta anledningen är att VREX i högre grad har företagskunder och en högre andel återkommande kunder. Företagskundernas efterfrågan har inte avmattats under kvartalet och efter sommaren har företagsbokningarna åter kommit igång. VREX har också en något lägre prisbild, vilket kan vara en fördel i rådande konjunktur.

Hösten är historiskt sett en stark period för bolaget och jag tror att tillsammans med aviserade räntesänkningar kommer försäljningen att dra igång riktigt fint i innevarande kvartal.

Micha Velasco, VD

Telefon: +46 701072444
E-post: micha.velasco@bodyflight.se

bodyflight.se

Bodyflight är en upplevelsekoncern som levererar kvalitativa och unika upplevelser. Bolaget har ett nyframtaget affärssystem, inklusive bokningssystem och betallösning för att kunna skala upp och effektivisera verksamheten. Koncernen äger och driftar två av världens högsta vindtunnlar belägna i Stockholm och Göteborg under varumärket Bodyflight. Sedan den 1 juli 2023 är koncernen majoritetsägare i ett av Sveriges ledande bolag vad gäller VR-upplevelser, VREX. VREX finns i Stockholm city och i Bromma.

Citat

Micha Velasco, VD Bodyflight Sweden AB