Delårsrapport januari – mars 2021. Fortsatt uthållighet – Återhämtning i sikte.

Upplevelsebolaget Bodyflight redovisar för perioden januari 2021 – mars 2021 en nettoomsättning om 5 467 Tkr samt ett rörelseresultat om -253 Tkr.

Årets första kvartal, precis som för lejonparten av 2020, är kraftigt påverkat av den pågående pandemin. Nettoomsättningen minskar med 23% jämfört med motsvarande period förra året. Samtidigt uppskattar Bodyflight att rådande restriktioner tillsammans med en allmän försiktighet i samhället medför en halvering av besökarantalet till våra anläggningar.

Effektiviseringssynergier och strikt kostnadskontroll ger framtida hävstång

Besparingsprogrammet som initierades under förra året ihop med effektiviseringssynergier som pandemin synliggjort ger Bodyflight en framtida god hävstång. Jämfört med samma period förra året har koncernens kostnadsmassa minskat med 19,6%.

Digitala värdeskapande initiativ

Den absoluta majoriteten av Bodyflights besökare börjar sin kundresa online. Bolaget har därför under kvartalet genomfört en intern genomlysning av bolagets digitala strategi. Arbetet pågår men har redan mynnat ut i flera konkreta aktiviteter för att stärka marknadsbearbetningen. Arbetet kommer att fortsätta under året men redan nu noteras goda resultat. Till exempel har förmågan att konvertera intresserade besökare till kunder ökat samt att erbjudanden mot specifika målgrupper får bra gensvar.

Ljus i (vind)tunneln

Det allmänna läget i samhället fortsätter att gradvis förbättras. Allt fler vaccineras, en starkare arbetsmarknad och inte minst; människor genuina längtan att få göra något roligt ihop med nära och kära eller tillsammans med kollegorna på arbetet kommer att gynna Bodyflights affär.

”Jag undviker att spekulera i när restriktionerna upphör. Men när det väl sker är Bodyflight rätt positionerat och handlingsberedd att driva ett accelererat värdeskapande. Både för våra kunder och aktieägare” säger Nicklas Lundin, VD.

Nicklas Lundin, Verkställande direktör

E-post: nicklas.lundin@bodyflight.se

Upplevelsebolaget Bodyflight opererar två av världens högsta vindtunnlar belägna i Stockholm och Göteborg. Bolaget erbjuder människor den unika och euforiska känslan av att kunna flyga och sväva fritt i en vertikal vindtunnel. Genom att vindstyrkan går att justera ihop med mycket erfarna instruktörer är vårt motto; Alla kan flyga! Bodyflights vision är att utvecklas till Sveriges ledande upplevelsebolag för äkta, utmanande och adrenalinstinna upplevelser.

Bodyflights aktie är noterad på Spotlight Stock Market (Body) och handlas via banker och fondkommissionärer. Läs mer på www.bodyflight.se/investors

Citat

Jag undviker att spekulera i när restriktionerna upphör. Men när det väl sker är Bodyflight rätt positionerat och handlingsberedd att driva ett accelererat värdeskapande. Både för våra kunder och aktieägare,
Nicklas Lundin, VD Bodyflight