Engångsnedskrivning om 20 miljoner SEK i anläggningstillgångar

Bodyflight Sweden AB har i samband med arbetet med sin årsredovisning för 2019 kommit fram till att göra en engångsnedskrivning av byggnaden i Göteborg med 20 miljoner kronor.

Styrelsen har haft en bra dialog med sina revisorer om byggnadens ”värde i bokföringen”. Som bolaget har kommunicerat ett antal gånger blev byggnationen försenad samt att bolaget fick ta både fördyringar i byggnationen samt ta över entreprenaden och betala vissa kostnader därmed två gånger i samband med att huvudentreprenörer gick i konkurs. En vindtunnel kostar runt 90-120 miljoner att bygga. Vi har byggt en vindtunnel för ca 73 miljoner inkl fläktar. I samband med coronatider och att andrahandsmarknaden för vindtunnlar är oklar har styrelsen fattat beslut om att göra en engångsnedskrivning om 20 miljoner mot eget kapital. Detta kommer framledes att påverka bolagets avskrivningar (årliga kostnader) med 400.000 kr mindre per år.

Anders Eriksson, Tf VD

E-post: anders.eriksson@bodyflight.se