”Alla har rätt till ett långt och friskt liv”

Report this content

Ola Bartholdsson är entreprenören som vill ge alla människor kontroll över sin hälsa genom en digital hälsoinnovation – Bodymarkers. Det var utifrån egna erfarenheter av hälsokontroller och viljan att ta ansvar för sin hälsa som fick honom att inse ett stort behov och en stor efterfrågan.

– Väldigt många människor vill veta mer om de egentligen mår, men de har inte tillgång till informationen eftersom sjukvården är till för sjuka personer – inte friska personer som vill fortsätta vara friska, säger Ola Bartholdsson, vd och grundare av Bodymarkers.

Med Bodymarkers har jag kombinerat min roll som entreprenör med den samhällsfråga som ligger mig närmast om hjärtat – att äga kunskapen om sin kropp och hälsa, säger Ola Bartholdsson, vd & grundare, Bodymarkers.

Mindre än en procent av jordens befolkning har tillgång till eller råd med förebyggande hälsokontroller. Det är ett enormt samhällsproblem förutom att det berövar många individer ett friskare och längre liv.

– Alla människor har rätt till god hälsa och en förutsättning är kunskap om sin egen kropp. Kompetensen om att få denna kunskap har av många olika skäl bara funnits hos sjukvården hittills, jag vill göra den tillgänglig för alla som är intresserade.

Ola Bartholdsson har under sin entreprenörskarriär skapat och drivit flera framgångsrika företag såsom Smarteyes, Zinzino och Blic. Om han tidigare i sin karriär skapade företag utifrån sin entreprenörsglädje så är hans senaste företag, Bodymarkers, snarare en hjärtefråga.

– Jag har under större delen av min karriär arbetat med att skapa framgångsrika företag inom olika branscher. Med Bodymarkers har jag kombinerat min roll som entreprenör med den samhällsfråga som ligger mig närmast om hjärtat – att äga kunskapen om sin kropp och hälsa.

Grundidén bakom Bodymarkers är att alla människor ska ha direkt och kontinuerlig tillgång till sin hälsoinformation och sina värden, vare sig det handlar om vitaminer, blodfetter, mineraler eller hormoner, utan att behöva betala dyra pengar för privatvård.

– Förutom våra seniorer är det idag bara en samhällsgrupp som har tillgång till preventiv sjukvård, människor med betald företagssjukvård. Mår man bra är det väldigt svårt att få tid hos en läkare, och för att göra ett blodtest är alla hänvisade till sjukvården. Med vår lösning behövs inga onödiga läkarbesök bara för att ha kontroll. Vi gör det möjligt för människor att själva ta reda på sin kroppsstatus och hur de kan påverka sin framtida hälsa.

Genom att mäta kroppens olika biomarkörer, alltså mätbara substanser i människokroppen, med hjälp av masspektrometri kan man bland annat identifiera biologiska tillstånd, bestämma sjukdomar och brist eller överskott av näringsintag.

– Jag minns en frisk 35-årig kvinna som efter ett preventivt test fick veta att hon troligtvis skulle utveckla diabetes inom en snar framtid om hon fortsatte med sin kost och livsstil. Hon förändrade sin livsstil och är idag fortfarande frisk. Det är ett tydligt exempel på hur analys av biomarkörer kan ge bra vägledning om vår hälsa och bidra till att människor själva kan skapa förutsättningar för ett friskt och hälsosamt liv.

Ola Bartholdsson menar att Bodymarkers inte på något sätt är tänkt att ersätta den ordinarie sjukvården eller läkarbesök, det handlar tvärtemot om ett nytt sätt för friska människor att kunna se hur kroppen mår på insidan samt var ens hälsa är på väg.

– Det finns idag ingen preventiv vård för friska människor. Det här är en ny samhällsfunktion som jag hoppas ska hjälpa både individer och samhället. Tänk om tio procent av de som ligger i riskzonen för diabetes eller någon annan sjukdom upptäcker det i tid och kan utifrån testresultaten lägga om sin kost och livsstil och på så sätt undvika sjukdomen. Det skulle såklart vara en enorm hälsovinst för individen och en stor ekonomisk besparing för vårt samhälle.

Bodymarkers blodtester utförs hemma, en droppe blod placeras på ett filterpapper, varefter provet postas till Bodymarkers labb. Inom tre veckor visas testresultatet i Bodymarkers mobil-app eller skickas i ett mail.

– Att ha kontroll över kunskapen om sin hälsa och var ens hälsa är på väg kan tyckas vara en självklarhet, nu finns det enkla och tillgängliga sätt att ta del av den kunskapen. Min vision för framtiden är att alla människor har tillgång till och kontroll över hälsan, och att Bodymarkers ska bidra till det.

Bodymarkers första produkt, d-vitamintest, lanseras i början av 2016 och kommer finnas tillgängligt på apotek samt hos utvalda detaljhandlare.

För ytterligare information
Ola Bartholdsson, vd Bodymarkers, 46 734 216 000, ola.bartholdsson@bodymarkers.com
Magnus Sjöbäck, presskontakt, 46 704 45 15 99, magnus.sjoback@sjobackpr.se

Bodymarkers säljer analys av biomarkörer med hjälp av testkit för hemmabruk. En droppe blod räcker för att människor ska äga kunskapen om sin kropp och hälsa. Bodymarkers första produkt, ett diabetestest, lanseras under 2016 och kommer att finnas tillgänglig på apotek och utvalda detaljhandlare. Företaget startades av entreprenören Ola Bartholdsson 2015 och har kontor i Göteborg, Sverige. www.bodymarkers.com

Taggar:

Citat

Alla människor har rätt till god hälsa och en förutsättning är kunskap om sin egen kropp, jag vill göra den kunskapen tillgänglig för alla.
Ola Bartholdsson, vd och grundare, Bodymarkers