Smart Eyes-profilens raketstart i nytt bioanalysföretag

Report this content

Entreprenören Ola Bartholdsson satsar på biomarkörer med potential för världsmarknad

En droppe blod på ett filterpapper räcker för att bioanalysföretaget Bodymarkers räknar med att snart sälja 10 miljoner test per år, och hälsoproblem såsom d-vitaminbrist kan upptäckas och åtgärdas. Bodymarkers använder en helt ny teknikplattform för att analysera biomarkörer i blodet och ge vanliga människor tillgång till hittills dolda kunskaper om sina kroppar – masspektrometri i kombination med en hälsoapp i mobilen.

– Alla vill ha koll på sin hälsa och nu behöver ingen längre gissa, du får dina exakta värden direkt i mobilen. Eftersom analystekniken både är exakt och billig kan alla få tillgång till preventiv vård på riktigt. Det här kommer i grunden att förändra hur vi ser på begreppet hälsa, säger Ola Bartholdsson, grundare och vd för Bodymarkers.

Bodymarkers affärsidé är att analysera biomarkörer, substanser i blodet, som presenteras i en hälsoapp på mobilen. Testkiten, som är för hemmabruk, kommer att säljas på apotek, hälsobutiker och andra utvalda detaljhandlare.

– Analystekniken kan ge koll på hundratals biomarkörer i blodet, såsom hormoner, vitaminer, mineralstatus eller gifter. Idag finns det bara ett sätt att få reda på detta, att vända sig till den privata sjukvården vilket är dyrt. I den offentliga sjukvården måste du först vara sjuk för att få hjälp. Med vår teknik kan du förebygga mycket sjukdom och lidande bara genom att ha koll på dina värden.

Genom att analysera flera biomarkörer tillsammans går det även att ge prognoser på framtida hälsa. Hit siktar Ola Bartholdsson på att komma så snart kartläggningen av biomarkörer tillåter.

– Biomarkörer är en fantastisk källa till information som kan ge så många bättre hälsa. Att med en liten droppe torkat blod få reda på att man riskerar att utveckla diabetes inom fem år skulle få de flesta att ändra livsstil.

Marknaden för Bodymarkers bioanalyser beräknas vara global och enorm. I början av 2016 kommer det första testet att finnas i handeln, d-vitamintestet.

– Mer än var 3:e person i Europa beräknas ha d-vitaminbrist, något som kan leda till bland annat trötthet, nedstämdhet eller allvarligare sjukdom. Nu kommer alla människor att hemifrån kunna ta reda på om de har d-vitaminbrist eller inte, utan att belasta sjukvården i onödan.

– Vi har en noga uppsatt och stabil leverantörskedja. Vi kommer att ha buffertlager av alla tester för alla marknader i Europa hos vår 3PL-partner i Helsingborg. Efter Europa väntar expansion till USA, Asien och resten av världen – vår prognos bara för de kommande åren är 10 miljoner sålda test per år, säger Ola Bartholdsson, grundare och vd för Bodymarkers.

Bodymarkers pressrum

För ytterligare information
Ola Bartholdsson, vd Bodymarkers, +46 734 216 000, ola.bartholdsson@bodymarkers.com
Magnus Sjöbäck, presskontakt, +46 704 45 15 99, magnus.sjoback@sjobackpr.se

Bodymarkers säljer analys av biomarkörer med hjälp av testkit för hemmabruk. En droppe blod räcker för att människor ska äga kunskapen om sin kropp och hälsa. Bodymarkers första produkt, ett diabetestest, lanseras under 2016 och kommer att finnas tillgänglig på apotek och utvalda detaljhandlare. Företaget startades av entreprenören Ola Bartholdsson 2015 och har kontor i Göteborg, Sverige. www.bodymarkers.com

Taggar:

Citat

Efter Europa väntar expansion till USA, Asien och resten av världen – vår prognos bara för de kommande åren är 10 miljoner sålda test per år.
Ola Bartholdsson, vd Bodymarkers