Vem har ansvar för din framtida hälsa?

Report this content

Att ha koll på sina värden är avgörande för ett friskt liv. Men idag är det långt ifrån enkelt att få tillgång till informationen om hur kroppen egentligen mår. Det är först vid symptom på sjukdom som de flesta reagerar, då kan det redan vara för sent att undvika en långvarig period av ohälsa. En analys av biomarkörer kan enkelt göra att informationen blir tillgänglig för var och en.

– Den preventiva vården är i princip obefintlig för flertalet, hade samhället arbetat mer med förebyggande åtgärder skulle betydligt färre människor vara sjuka och må dåligt. Jag vill att alla ska äga kunskapen om sin kropp så att de kan må bättre och leva längre, säger Ola Bartholdsson, vd och grundare av nystartade Bodymarkers.

Om du känner till hur du mår på insidan har du kunskap och möjlighet att förändra och förbättra din livsstil. Genom att mäta olika biomarkörer, substanser som finns i blodet, går det att med mycket stor precision berätta om dina halter av till exempel vitaminer, mineraler, socker, hormoner, gifter och kolesterol i kroppen.

– Dessa biomarkörer i blodet kan göra allt från att berätta om din ämnesomsättning, sömn och energi till att förebygga sjukdomar och giftiga ämnen i kroppen. Flera experter menar att det snart kommer att vara möjligt att skräddarsy sjukvård genom följa olika biomarkörer. Du kan även analysera direkt vad som händer i kroppen till följd av en McDonalds- eller LCHF-diet, säger Ola Bartholdsson.

Det finns tusentals biomarkörer som fyller olika syften. Många sjukdomar, som till exempel diabetes och förhöjda risker för hjärt-kärlsjukdomar, identifieras genom att använda blodprover och analysera biomarkörer. Man kan också se hur exempelvis matvanor, alkohol, allergier och miljöeffekter påverkar kroppen.

– Jag själv är lite av en hypokondriker och mäter allt från mina dagliga steg och mitt kostintag till min sömn och mitt BMI. Varje år testar jag 50 blodbiomarkörer. Men det är komplicerat, dyrt och tidskrävande och kräver ett flertal läkarbesök. Bodymarkers gör det möjligt att ta reda på vad som händer i kroppen på ett mycket enklare och billigare sätt genom ny teknik.

Istället för dyra och tidskrävande blodtest har han, tillsammans med professor Jonas Bergquist på Uppsala Universitet, tagit fram en unik testmetod. Allt som behövs är en bloddroppe på ett filterpapper, som du själv tar med ett enkelt sticktest, för att analysera molekylerna i blodet.

– Vi förvandlar traditionell blodtestning till ett ”direkt till konsument”-test som ger miljontals människor bekväm tillgång till alla deras viktiga biomarkörer via en app i mobilen, säger Ola Bartholdsson.

Testkitet köper du själv i butik och skickar sedan till Bodymarkers. Blodet analyseras på ett medicinskt laboratorium med samma tillförlitlighet som blodprov som tas på en vårdcentral.

– Genom en intelligent hälsoapp får du ditt testresultat på din mobila enhet inom 48 timmar efter att vi fått provet. Vi presenterar resultaten tillsammans med en avancerad analys och visar detta i enkla grafer som alla förstår. Så alla som vill ha information och kunskap kan direkt och mycket precist påverka sin hälsa, säger Ola Bartholdsson.

Det handlar om preventiv sjukvård, att kunna må bättre, optimera sin kropp och livsstil och att ha kunskap om hur insidan fungerar. Åtgärder som inte bara kommer att hjälpa människor att må bättre, det kommer även att innebära stora samhällsbesparingar.

– Har du koll på dina värden behöver du inte uppsöka sjukvården i onödan. Dessutom kommer en analys av biomarkörerna att kunna hjälpa sjukvården att göra ett bättre arbete för de som faktiskt är sjuka.

Det finns många som har olika brister i hela sitt liv utan att känna till detta, istället är de fast i någon form av ohälsa. Ett av de vanligaste problemen idag är d-vitaminbrist där så många som 30 procent av hela befolkningen är drabbade enligt flera studier.

– Säg att du lider av sömnsvårigheter eller är deprimerad. Du tar vårt enkla test och får veta att du lider av d-vitaminbrist. Du ändrar din kost och mår efter ett litet tag mycket bättre. Tänk så mycket bättre livskvalitet det kan medföra för individen, för att inte tala om tid och pengar som sparas.

– Jag vill att alla ska ha tillgång till viktig information om sina kroppar, det är en mänsklig rättighet att kunna förebygga sjukdom och skapa livskvalitet för sig själv med information och kunskap som finns tillgänglig, säger Ola Bartholdsson

Bodymarkers lanserar sin första produkt, d-vitamintest, i början av 2016 och kommer finnas tillgängligt på apotek samt hos utvalda detaljhandlare.

Bodymarkers pressrum

För ytterligare information
Ola Bartholdsson, vd Bodymarkers, 46 734 216 000, ola.bartholdsson@bodymarkers.com
Magnus Sjöbäck, presskontakt, 46 704 45 15 99, magnus.sjoback@sjobackpr.se

Bodymarkers säljer analys av biomarkörer med hjälp av testkit för hemmabruk. En droppe blod räcker för att människor ska äga kunskapen om sin kropp och hälsa. Bodymarkers första produkt, ett diabetestest, lanseras under 2016 och kommer att finnas tillgänglig på apotek och utvalda detaljhandlare. Företaget startades av entreprenören Ola Bartholdsson 2015 och har kontor i Göteborg, Sverige. www.bodymarkers.com

Citat

Har du koll på dina värden behöver du inte gå till läkaren i onödan. Dessutom kommer en analys av biomarkörerna att kunna hjälpa läkare att göra ett bättre arbete för de som faktiskt är sjuka. Även läkaren kommer att kunna dra nytta av analyserna.
Ola Bartholdsson, grundare och vd, Bodymarkers