Boehringer Ingelheim investerar 2,1 miljarder i biomedicin

Boehringer Ingelheim investerar 2,1 miljarder i biomedicin Läkemedelsföretaget Boehringer Ingelheim genomför nu en tung investering för att utvidga sin biomedicinska kapacitet. Pengarna investeras främst i ett bioteknikcenter. Boehringer Ingelheim uppskattar att man behöver rekrytera cirka 400 nya kvalificerade medarbetare till satsningen. - Biotekniksatsningen kommer att möjliggöra nya framsteg i behandlingsteknik och kommer att ytterligare stärka vår position inom bioteknik, menar Hans-Jürgen Leuchs, ledamot i företagets styrelse. Satsningen kommer att förstärka bioteknikcentret i Biberach i Tyskland och innebär en fördubbling av företagets produktionskapacitet. Enheten blir en av världens största för framställning av biomedicinska läkemedel. På bioteknikcentret kommer alla viktiga steg i processen finnas på samma ställe. Allt från rening av proteiner till kvalitetskontroll och mikrobiologi skall integreras. På bioteknikcentret hoppas man kunna ta fram bättre läkemedel mot bland annat multipel skleros, reumatiska- och infektionssjukdomar. # # # För mer information kontakta: Olle Carlsson Catharina Kempe Managing Director Pressansvarig Boehringer Ingelheim AB Four C Tel: 08-721 21 00 Tel: 08-679 92 12 Boehringer Ingelheim År 1885 grundade Albert Boehringer ett företag i Ingelheim am Rhein som så småningom fick namnet Boehringer Ingelheim. Företaget är än idag i familjen Boehringers ägo. Ett oberoende ägarskap och engagemang sätter sin speciella prägel på den drivkraft som finns inom företaget att genom intensiv forskning ständigt utveckla nya effektiva och säkra läkemedel. Boehringer Ingelheim är ett av världens 20 största läkemedelsföretag. Huvudkontoret finns i Ingelheim i Tyskland och företaget omsatte cirka 10 miljarder DEM under 1999. Affärsområdet för humanläkemedel som står för 92% av försäljningen, innefattar främst receptfria och receptbelagda läkemedel men även produkter för industri (kemi och biomedicin). 1999 investerade Boehringer Ingelheim 1.6 DEM på forskning och utveckling, motsvarande 16% av den totala försäljningen. Boehringer Ingelheim AB är ett av de drygt 139 helägda dotterbolag som koncernen har över hela världen. Företaget etablerades 1967 och tillhör idag ett av de 25 största läkemedelsföretagen i Sverige. Boehringer Ingelheim AB har 80 medarbetare och omsatte 1999 totalt ca 250 mkr. Verksamhetsfältet spänner över två affärsområden - Läkemedel och Consumer Health Care - samt över en omfattande klinisk prövningsverksamhet. Inom Läkemedel arbetar Boehringer Ingelheim främst inom terapiområdena lungsjukdomar, HIV, hjärta/kärl, stroke och centrala nervsystemet. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/08/20001107BIT01510/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/08/20001107BIT01510/bit0002.pdf