Lungfunktionsundersökning lika viktig som mätning av blodtryck

Lungfunktionsundersökning lika viktig som mätning av blodtryck De preliminära resultaten av Lennart Nathells studie "KOL-projektet", visar att hela 18 procent av rökarna i åldern 40-60 år har en oupptäckt KOL (Kroniskt Obstruktiv Lungsjukdom). Detta trots att alla medverkande varit i kontakt med sin läkare under det senaste året och varit sjukskrivna av olika anledningar. Lennart Nathell är överläkare och forskare vid Karolinska Institutet, Sektionen för Personskadeprevention. Drygt 3.000 dagligrökare i Umeå, Östersund, Uppsala, Stockholm, Örebro, Karlskrona, Karlshamn, Malmö och Göteborg har hittills blivit erbjudna att göra en lungfunktionsundersökning, s.k spirometri. De personer som fångas upp med en tidig KOL, får sedan en möjlighet att lottas till en intensiv rökstoppsbehandling. - Alla rökare över 35 år bör göra en lungfunktionsundersökning vid sin vanliga läkarundersökning, säger Lennart Nathell. Med tanke på att KOL är världens femte vanligaste dödsorsak och att den ökar drastiskt, borde en undersökning med spirometri vara lika naturligt som att ta ett EKG eller blodtryck vid hälsokontroll. Med erfarenhet från studien, som blir färdig till våren, börjar nu spirometriundersökningar göras till vardaglig praxis för rökare över 40 år inom företagshälsovårder, t ex Värö bruk, Volvo Lastvagnar, Skutskär och Sandvik Steel. - Rökstopp är ju den behandling som i första hand blir aktuell vid en tidigt upptäckt KOL. Det handlar inte om någon lång och dyrbar tablettbehandling och inte heller några negativa bieffekter. Betydligt större samhällsresurser måste satsas på att få människor att sluta röka, säger Lennart Nathell. Olika gränsvärden försvårar diagnos Användningen av spirometri varierar mycket mellan olika landsting och vårdcentraler. Ifall en spirometer finns, står den ofta oanvänd och samlar damm. Det finns också vissa problem med tolkningen av mätresultaten vid tidig KOL. Lennart Nathell har konstruerat egna inmatningsmallar i Excel, där mätresultaten skrivs in och datorn sedan räknar ut ifall patienten har KOL eller inte. - Problemet med att ställa en tidig KOL-diagnos försvåras av att det finns olika gränsvärden från olika länder. England, USA och den europeiska lungläkarföreningen har idag olika gränsvärden, berättar Lennart Nathell. Ytterligare en definition finns i ett pågående arbete, GOLD (www.goldcopd.com), ett globalt initiativ för att skapa ett ännu bättre medvetande och omhändertagande av sjukdomen KOL. För mer information kontakta Lennart Birgitta Catharina Nathell Martin Kempe Överläkare Produktchef Pressansvarig Karolinska Boehringer Four C Institutet Ingelheim AB 0647-61 80 08-721 21 35 08-679 92 23 12 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/15/20001115BIT00050/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/15/20001115BIT00050/bit0002.pdf