SBU läkare - Det finns läkemedel som lindrar KOL

SBU läkare - Det finns läkemedel som lindrar KOL Tidigare idag gick ett TT-telegram ut. I telegrammet står det att SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering, i sin rapport visat att det inte finns medicin för KOL, Kroniskt obstruktiv lungsjukdom. Det finns inga mediciner som botar KOL, däremot finns det läkemedel som lindrar symptomen och ger patienterna en bättre livssituation. SBUs rapport visar att det finns luftrörsvidgande preparat som har effekt mot symptomen och ger höjd livskvalitet för patienterna(1). - Det står inte i rapporten att det är bortkostat med luftrörsvidgande preparat, säger Lennart Nathell, läkare på Karolinska Institutet och en av författarna till rapporten. Man är överens om att Atrovent och liknande preparat har en klar effekt, fortsätter han. KOL är idag en av våra allra största folksjukdomar. Cirka 400 000 svenskar över 50 år beräknas lida av KOL, men bara 40 procent har fått diagnosen. Sjukdomen ökar snabbast bland kvinnor. KOL drabbar nästan uteslutande rökare. Många patienter feldiagnostiseras och behandlas med preparat för astma. SBUs rapport visar att preparat mot astma ger mycket liten effekt vid behandling av KOL. Behandling av KOL måste ske på ett annat sätt än behandling av astma. Rökstopp och behandling med antikolinergikum botar inte sjukdomen, men hjälper patienterna. Det finns idag endast ett antikolinergiskt preparat i Sverige, Atrovent. Om rökare med tidigt utvecklad KOL fångas upp och förmås sluta behövs troligtvis ingen behandling alls. Det är därför viktigt att både läkare och patienter känner till sjukdomen. För mer information kontakta: Birgitta Martin Lars Dagerholt Produktchef Pressansvarig Boehringer Ingelheim AB Four C 08- 721 21 35 08- 679 92 12 (1) SPU, Behandling av astma och KOL sid 29 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/28/20001128BIT01050/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/28/20001128BIT01050/bit0002.pdf