Bofors Defence förvärvar Cell ITS

Report this content

Bofors Defence förvärvar Cell ITS Bofors Defence köper Cell ITS, Sveriges ledande företag inom träningssimulatorer och industriell e-learning, av Cell Network. Affären är ett led i renodlingen av Cell Network-koncernens verksamhet. - Vi är glada att vi funnit den här lösningen för Cell ITS och Cell Network. Vi anser att Bofors Defence är mycket lämplig ägare och partner för att vidareutveckla deras framgångsrika koncept, säger Niklas Flyborg, vd i Cell Network. Genom försäljningen fullföljer vi renodling av Cell Networks verksamhet. Affären ger en mindre reavinst och kommer att stärka kassan med drygt 40 Mkr varav 25 Mkr under det första kvartalet 2002. Bofors Defence ägs av United Defence, noterat på New York Stock Exchange, och har sin huvudsakliga verksamhet inom försvarssystem. Bolaget är världsledande inom området intelligent ammunition. Genom förvärvet av Cell ITS för köpeskillingen 60 Mkr, stärks kompetensen inom datorsimulering. - Cell ITS kompletterar vår egen verksamhet på ett utomordentligt sätt, säger Magnus Ingesson, vd för Bofors Defence. Vår produktutveckling bygger allt mer och mer på kostnadseffektiva datorbaserade modelleringar och simuleringar. Genom förvärvet av Cell ITS ökar vi väsentligt våra resurser inom detta område. Det innebär att vi kan erbjuda våra kunder en mer komplett produktportfölj. I detta sammanhang ser vi mycket positivt på den modellerings- och simuleringssatsning som Försvarets Materielverk (FMV) planerar i Karlskoga. Vi ser stora möjligheter till ett utökat samarbete mellan deras verksamhet och Cell ITS, som redan idag har flera uppdrag åt FMV. För mer information, vänligen kontakta: Magnus Ingesson, VD Bofors Defence AB, tfn: 0586-817 42. Niklas Flyborg, VD, Cell Network AB, tfn: 08 - 54 696 611. Utsänt av: Christer Henebäck, Informationschef, Bofors Defence AB Tfn: 0586 - 812 40, mobil 073 - 668 20 04. Bofors Defence AB är ett internationellt högteknologiskt företag i Karlskoga med 500 medarbetare och en omsättning på cirka 1,3 miljarder. Vi utvecklar avancerade försvarssystem i syfte att bidra med lösningar inom alla sorts konfliktområden. Bofors Defence är ett helägt dotterbolag till den amerikanska försvarskoncernen United Defense, noterat på New York Stock Exchange som UDI. Besök oss på: www.boforsdefence.se Eller våra ägare på: www.udlp.com Om Cell ITS Cell ITS har 75 medarbetare och omsätter drygt 80 Mkr. Cirka 80 procent av Cell ITS verksamhet finns inom försvarssektorn. Huvudprodukterna är tränings- och utbildningssystem baserade på datorsimulering och interaktiva läromedel. Användningsområdena är flera, däribland ledningsträning, stridsträning och handhavandeträning. Inom den civila sektorn är huvudprodukterna simulatorer för flygledarutbildning och industriell e-learning. Huvudkontoret ligger i Stockholm och verksamheten bedrivs även i Helsingborg, Linköping och Östersund. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/15/20020214BIT01550/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/15/20020214BIT01550/bit0002.pdf