Ytterligare internationalisering av Stridsfordon 90

Report this content

Ytterligare internationalisering av Stridsfordon 90 Bofors Defence har genom Försvarets Materielverk erhållit beställning på internationell tjänst och centralverkstadsmateriel för Stridsfordon 90 familjen. Ordern är värd 145 MSEK och är delvis en utökning av den beställning som erhölls i december förra året med ytterligare vagnar som skall internationaliseras för Svenska försvarets åtagande i kommande globala uppdrag. Övningsammunition samt reservmateriel finns också med i beställningen vilket gör att systemet blir mera uthålligt. I åtagandet ingår även ett antal studier som gör att Bofors Defence kan vidareutveckla Stridsfordon 90 för att möta nya krav. - Inom Bofors Defence är vi förstås nöjda över att våra tekniska lösningar uppskattas av vår störste kund och att vi på detta sätt aktivt är med i omställningen av försvaret, säger affärsområdeschef Kenneth Johnson. Denna beställning gör att kompetensen inom Bofors Defence stärks ytterligare och att behovet av nyrekrytering på utvecklingssidan ökar. För mer information, kontakta: Lennart Borné, informationschef Tfn: 070 - 653 58 39. Kenneth Johnson, affärsområdeschef Tfn: 073 - 668 22 00. Bofors Defence AB (www.boforsdefence.se) är ett internationellt högteknologiskt företag i Karlskoga. Vi utvecklar modern försvarsteknologi och är världsledande inom området intelligent ammunition. Bofors Defence AB är sedan september 2000 ett helägt dotterbolag till den amerikanska försvarskoncernen United Defense. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/07/04/20010704BIT00040/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/07/04/20010704BIT00040/bit0002.pdf