Bogfelts expanderar – förvärvar Ljuspoolen

Report this content

Bogfelts, en ledande leverantör av helhetslösningar för installation, service och underhåll av väg- och parkbelysning, har förvärvat Ljuspoolen i Kumla AB. Ljuspoolen är likt Bogfelts en ledande regional aktör med fokus på kvalitet, effektivitet och långsiktiga kundrelationer. Bolagets kunder är främst kommuner och byggbolag i Bergslagen samt västra och södra Mälardalen. Tillsammans omsatte Bogfelts och Ljuspoolen cirka 215 mkr under 2017, och bolagen har sammanlagt drygt 80 medarbetare. Ljuspoolens tidigare ägare kommer även fortsättningsvis att arbeta inom Bogfelts-koncernen.

– Vi har följt Ljuspoolen sedan dess start 2011 och känner bolaget och dess grundare väl, säger Joakim Bogfelt, VD, grundare och delägare i Bogfelts. Ljuspoolen och Bogfelts har i grunden liknande verksamhetsfilosofier och affärsmässiga värderingar, och vi vill fortsätta arbeta enligt Ljuspoolens etablerade framgångsrecept även efter förvärvet. Tillsammans med de tidigare ägarna Claes, Jan och Kenneth har Bogfelts-koncernen en marknadsledande kunskap och erfarenhet inom utomhusbelysning. I och med förvärvet tar Bogfelts ett stort steg på sin tillväxtresa samtidigt som Ljuspoolen kommer att kunna dra nytta av Bogfelts starka organisation inom inköp och logistik.

– I Bogfelts får Ljuspoolen en stabil ägare med hög branschkompetens, och att kombinera våra två bolag känns helt logiskt, säger Claes Jacobson, VD för Ljuspoolen. Tillsammans kan vi erbjuda ännu bättre service till både befintliga och nya kunder. Vi är stolta över Ljuspoolens utveckling så här långt och ser fram emot att jobba tillsammans med Joakim och övrig personal på Bogfelts framöver.

För mer information, vänligen kontakta:

Joakim Bogfelt, VD, grundare och delägare, Bogfelts
070-944 49 50 eller joakim@bogfelts.se

Claes Jacobson, VD, Ljuspoolen
070-964 00 62 eller
claes@ljuspoolen.se

Om Bogfelts:
Bogfelts är en välrenommerad aktör på marknaden för väg- och parkbelysning. Bolaget har etablerat sig som den främsta oberoende helhetsleverantören i branschen vid sidan av större integrerade aktörer, och är idag verksamt i Storstockholm, Mälardalen samt Norrköping. Bogfelts har drift- och underhållsavtal med kommuner och andra uppdragsgivare omfattande totalt cirka 230 000 ljuspunkter. Bolaget har utvecklat ett kostnadseffektivt och flexibelt erbjudande som attraherar en stabil kundkrets av huvudsakligen kommuner. Bogfelts är främst verksamt inom installation, service och underhåll, men även inom handel med elmateriel. I juni 2016 tog Joakim Bogfelt in investeringsfonden Accent Equity 2012 som huvudägare för att bidra till ökad tillväxt.

Taggar: