BOKSLUTSKOMMUNIKÈ 2021

Siffror i sammandrag

Januari – december 2021

Januari – december 2021 jämfört med motsvarande period 2020:

• Nettoomsättning: KSEK 25 400 (KSEK 19 606)

• Resultatet efter finansiella poster: KSEK 1 089 (KSEK - 31)

• Resultatet per aktie*: SEK 0,11 (SEK – 0,01)

* Beräknat på 9 577 366 aktier

Oktober - december 2021

Fjärde kvartalet 2021 jämfört med motsvarande kvartal 2020:

• Nettoomsättning: KSEK 10 549 (KSEK 6 295)

• Resultatet efter finansnetto: KSEK 869 (KSEK 267)

• Resultatet per aktie*: SEK 0,09 (SEK 0,03)

* Beräknat på 9 577 366 aktier

Bästa Aktieägare!

Under 2021 började vi skörda frukten av ett flerårigt arbete som gått ut på att bygga in värde i vår plattform med målet att öka både antalet kunder och vår marginal. Resultatet av arbetet är att vi hittills ökat vår omsättning med 30% samtidigt som vi ser att vi kan öka marginalerna på de nya kunder vi onboardar. Vi är otroligt nöjda med utvecklingen som inte bara visar på att vi förbättrat vårt resultat från plus minus noll till cirka 1 msek i vinst utan även tydligt visar att vi har en produkt och modell som går att skala.

Den starka omsättningstillväxten är ett resultat av att vi fått in många nya kunder som aktivt använder vår plattform eftersom den underlättar deras vardag och ökar deras möjligheter att kommunicera på ett relevant sätt med sina kunder. I slutet av förra året tecknade vi avtal med våra två första norska kunder, varav ena bolaget är välrenommerade Netthandelsgruppen AS. Vi är mycket glada över samarbetet och vi kommer fortsätta rikta omfattande säljinsatser mot den norska marknaden, där vi ser goda möjligheter att växa under 2022.

Vi har en tydlig bild av hur vi ska fortsätta bygga Jojka till ett ännu starkare bolag genom att växa organisationen och fortsätta utveckla produkten. Organisationen ska förstärkas på säljsidan, marknadssidan samt på tekniksidan. Det har visat sig vara en utmaning för oss att växa på personalsidan under 2021. Delvis på grund av anledningar utanför vår kontroll. Vår Head of Sales som anställdes under föregående år slutade i december av personliga skäl och har ersatts av två säljare som redan under första månaden har visat mycket lovande resultat. Utöver säljare kommer vi att anställa på tekniksidan samt marknadssidan. Vårt mål är att inom två år ha en organisation på cirka 10 personer.

Produkten ska fortsätta utvecklas med fler integrationer och ett helt nytt user interface för att kunderna enklare ska kunna tillgodogöra sig den funktionalitet vi erbjuder. För varje ny integration vi lägger till så ökar vår tillgängliga marknad. Vi har väldigt goda möjligheter att välja vilka integrationer vi ska prioritera genom att följa hur olika potentiella partners växer samt på vilka marknader. Vårt nya user interface hoppas vi lansera gradvis under Q2.

Vi har två prioriterade marknadssegment, e-handel samt upplevelseindustri med fokus på hotell. E-handelsmarknaden har utvecklats som planerat. Hotellmarknaden har varit fortsatt påverkad av pandemin. Vi bedömning är att hotellmarknaden kommer igång under 2022. Ett tecken på detta är nyheten vi tidigare kommunicerade, dvs. hotellkedjan som skulle testa vår plattform under en tidsbestämd period. Avtalet har nu förlängts ytterligare en period på 3 månader och antalet hotell har utökats till ca 50 stycken. Totalt har testet pågått i snart 10 månader, vilket vi ser som positivt och vår ambition är fortsatt att få till ett mer omfattande avtal innehållande samtliga hotell som kedjan innehar.

Sammantaget har vi en mycket tydlig ide om vad vi ska göra och vart detta kommer ta oss vad gäller tillväxt. Det innebär att vi har mycket arbete framför oss. För varje ny kund som kommer in och för varje ny medarbetare som adderas så ökar sannolikheten för att vi ska nå våra mål och motivationen förstärks. Jag kan därmed konstatera att jag är mer positiv än någonsin.

VD Jojka Communications AB

Väsentliga händelser under perioden

• November 2021 (All time high)
  • Tecknat avtal med Netthandelsgruppen AS
  • Påbörjat rekryteringsprocessen av 2 st nya säljare

Väsentliga händelser under året

• Färdigställt tillväxtplan för 2021-2024
  • Lanserat ny samlingssida för integrationer på hemsidan
  • Tecknat avtal med Stronger AB

• Anställt 2 nya säljare
  • Förlängt testperiod för en ledande hotelloperatör i Norden
  • Påbörjat arbetet av en integration mot Shopify
  • Påbörjat arbetet med att ta fram ett helt nytt user interface

Fredrik Dalebrant, VD Jojka Communication AB

fredrik.dalebrant@jojka.com

www.jojka.com

Jojka Communications utvecklar kommunikationslösningar. Bolaget erbjuder molnbaserade marknadskommunikationslösningar till kunder inom E-handel samt hotell- och upplevelseindustrin. Bolagets tjänster vidaresäljs som abonnemangslösningar där kunden får ett login till jojkas plattform. Kunden kan välja på olika abonnemangsformer med olika grad av funktionalitet. Kunderna återfinns primärt i Sverige men även på andra håll i världen. Jojka Communications har sitt huvudkontor i Stockholm.