Tennislegender får lyfta buckla av granit i sommar

Report this content

Bohusgranit AB blir huvudsponsor för tennistävlingen Bohusgranit Classics of Champions som arrangeras i Smögen den 21-24 juli. Tävlingen lockar deltagare som Mats Wilander, Goran Ivanisevic, Mikael Pernfors, Anders Järryd och Karol Kucera.

- Ambitionen är att tävlingen inom några år ska bli en del av ATP Champions Tour, som är veterantouren i tennis. Turneringen i Smögen blir då en av tourens tio deltävlingar. För oss som hämtar vår råvara från Bohuskusten känns detta samarbete helt rätt, säger Eric Waxin, VD för Bohusgranit.

Internationellt lockar ATP Champions Tour mycket publik till sina tävlingar och förhoppningen är att platsen och tidpunkten för Bohusgranit Classics of Champions ska vara en höjdpunkt för turisterna i Smögen sommartid. Bohusgranit har två stenbrott i närheten av Smögen och det finns planer på att i samband med tävlingen arrangera visningar av dagbrotten för publiken.

- Vi vill passa på att berätta om en verksamhet som inte så många känner till. Bohusgraniten har spelat en viktig roll både som exportprodukt och i den svenska formgivningshistorien.  Graniten är nu dessutom på väg att få en renässans, säger Eric Waxin.

- Vår bedömning är också att den tennisintresserade publiken gillar inredning och formgivning och att vi genom detta arrangemang når vår målgrupp, säger Eric Waxin.

För mer information:
Eric Waxin, VD på Bohusgranit, tfn 0708-193 500

Bilder fri för publicering finns på www.bohusgranit.se

Fakta:
Bohusgranit AB tillsammans med Bohusläns Kooperativa Stenindustri är idag Sveriges ledande granittillverkare. Koncernen  bryter årligen cirka 25 000 ton granit vid sina två stenbrott i Ävja och Näsinge. Graniten som bryts är cirka 920 miljoner år gammal och finns i ett 30 km brett bälte från Lysekil till Strömstad. För mer information gå till www.bohusgranit.se

Taggar: