Hurra för Alfons Åberg!

Report this content

I år firar vi 50 år med vår kompis Alfons Åberg, Gunilla Bergströms älskade barnboksfigur.

Den allra första boken, God natt, Alfons Åberg gavs ut 1972 av Rabén & Sjögren.
Under åren har böckerna om Alfons vardagliga universum och livets nyckfullheter lockat miljontals läsare. Vi som växt upp med honom har fått uppleva berättelserna på nytt, tillsammans med barn och barnbarn. Alfons är ingen superhjälte eller söt sagofigur, han är bara vanlig, som vi.
Kanske är det just därför han blivit vår kompis.

Vänskap kan vara lätt och självklart men också krångligt och svårt. Berättelserna om Alfons och hans kompisar handlar om bus och påhitt, lek och fantasi, om att finnas där för varandra, stå upp mot fördomar och grupptryck. Men också om bråk, om att bli ovänner och sams igen. Likväl handlar berättelserna om hur det är att vara utan en kompis. Och om hemliga kompisar!

Vi hyllar kompisskap i Alfons-anda!
Tillsammans med barnrättsorganisationen Friends vill vi skapa en värld utan mobbning.
Med Alfons vänskapslåda arbetar vi för en tryggare förskola, där alla barn får och tar plats.
Tillsammans med Friends, barn och lärare inför vi Vänskapsdagen den tredje torsdagen i oktober varje år! Vänskap är inte att ta för givet. Men det är en färdighet som går att träna. Alla som vill vara med och fira Vänskapsdagen får ta del av gratis och roligt material för hur man kan träna och arbeta med vänskapsrelationer. Och sist men inte minst kommer årets Snällkalender från Friends att ha just Alfons och hans vänner som tema.

Vi firar med Bok-Filmer!
Vi inleder firandet med Bok-Filmer, ett nytt manér i regi av Tomas Alfredson och med Jonas Karlssons berättarröst. Först ut är Aja baja, Alfons Åberg med biopremiär 21 januari. Andra festligheter blir det också, utställningar, teaterföreställningar och mycket mer!

För mer information kontakta: Elisabet Granlund verksamhetschef och presskontakt Bok-Makaren AB,
tfn +46 (0)76 205 09 09 elisabet@bokmakaren.se

Bok-Makaren AB förvaltar alla rättigheter till Alfons Åberg och figurerna i hans värld och arbetar med licens- och utgivningsrätter för böcker, teater, film, utställningar och produkter. Bok-Makaren är ett familjeföretag och ägs av författarens son, Pål Andersson, systerdotter Sofia Torell och svåger Michael Treschow.

Snabbfakta