Från hemlös i tio år till advokat – Stefan Olafssons osannolika livsresa blir bok

Report this content

Efter tio år på gatan, fast i ett tungt narkotikamissbruk och med återkommande fängelsestraff som verklighet, lyckades Stefan Olafsson vända sitt liv. I boken Uteliggaren som blev advokat berättar han, tillsammans med journalisten Gustav Gelin, om resan från kriminalitet och hemlöshet till ett liv som jurist, föreläsare och försvarsadvokat. Det är en berättelse om mänskliga sammanbrott, men också om upprättelse, medkänsla och hur viktiga rätt insatser vid rätt tidpunkt kan vara.
 

En bild som visar klädsel, Människoansikte, person, slips

AI-genererat innehåll kan vara felaktigt.
 

– Jag hade aldrig varit där jag är i dag utan de människor jag mötte inom kriminalvården som faktiskt såg mig och gav mig en chans. Någon hjälpte mig att läsa upp gymnasiebetygen, en annan såg till att jag fick skriva högskoleprovet. Det var små saker, men helt avgörande för mig. Idag har mycket av det försvunnit. Jag förstår att det är tufft med överfulla anstalter, men det gör också att färre får möjlighet att vända sina liv, säger Stefan Olafsson.

I tio års tid levde Stefan Olafsson som hemlös narkoman. Han sov i portuppgångar och soprum, försörjde sig genom brott och åkte in och ut på olika anstalter. Men när han en natt räddade livet på 80-åriga Heidi på Östermalm tog livet en oväntad vändning. I boken berättar han om missbruk, kriminalitet och om den långa, mödosamma vägen tillbaka till nykterhet och juridikstudier.


– När jag räddade Heidi den där natten var det första gången på väldigt länge jag gjorde något som inte handlade om mig själv. Hon var 80 år och livrädd, och jag kände instinktivt att jag ville hjälpa henne. Det blev en chock att jag faktiskt kunde göra något bra. Det mötet väckte något i mig. Det blev starten på ett helt nytt liv, säger Stefan Olafsson.

 

Kontrasten mellan då och nu blir som tydligast när han arbetar i rättssalen.

– Att gå genom samma korridorer där jag en gång kom i handfängsel men nu som advokat i kostym är overkligt. Det är en stark påminnelse om var jag har varit och hur långt jag har kommit. Jag vill ge ut den här boken för att visa att förändring är möjlig, även när allt känns hopplöst. För att visa att det som hjälper människor vidare inte är hårdare tag, utan någon som tror på dem, säger Stefan Olafsson.

 

Boken har utgivning den 19 augusti. Den kommer också som ljudbok och läses in av Stefan Olafsson själv.
Länk till bokomslag och pressbilder finns här.

 

Stefan Olafsson, född 1973, är uppvuxen i Nyköping och arbetar idag som brottmålsadvokat. Under tio års tid levde han som uteliggare i Stockholms innerstad, var slav under amfetaminet och finansierade sitt missbruk med brottslig verksamhet. Idag är han fri från drogerna. Vid sidan av advokatyrket är han aktiv som föreläsare, med fokus på att inspirera till positiv förändring.

För mer information och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:
Magdalena Höglund, Presskontakt, Bokförlaget Forum.
tel: 0733 338840 eller e-post: magdalena@highlandpr.se

 

Bokförlaget Forum är ett av Sveriges främsta förlag, grundat 1944. Vårt mål är att hitta, utveckla och sprida bokupplevelser, tillsammans med samtidens och framtidens skickligaste berättare. Vi ger idag ut flera av landets största författare och har en bred utgivning inom både skön- och facklitteratur.

Taggar: