Ny bok: Maffiapakten – När samhällets betrodda säljer sig till gängen

Report this content

Den svenska gängkriminaliteten har tillåtits nå en omfattning som överträffar alla rimliga prognoser. Folkvalda och myndighetschefer brast i sitt uppdrag att trygga invånarnas säkerhet. Nu är det institutionerna själva som är utsatta för angrepp – och i förlängningen det öppna, tillitsbaserade samhället. Det här är årets viktigaste bok om den växande organiserade brottsligheten i Sverige.

Recensionsdag den 17 september.

Fotograf: Evelyn Hockstein

I nya boken Maffiapakten blottlägger Lasse Wierup möjliggörarna som hotar näringslivet, rättsstaten och välfärden.

Läkare som utnyttjar högkostnadsskyddet för att förse kriminella med dödliga doser narkotika. En SEB-anställd som kräver 50.000 kronor under bordet för att bevilja bolån.

Arbetsförmedlare som beviljar fast lön åt gängmedlemmar för att få statistiken att se bra ut.

Och en domstolssekreterare som hjälper misstänkta barnrekryterare att komma undan polisen.

Korruptionen som frodas i gränslandet mellan gängvärlden och det etablerade samhället har många ansikten. I Maffiapakten får läsaren detaljerad inblick i hur ett femtiotal olika personer agerat möjliggörare åt kriminella aktörer och nätverk.

Min kartläggning ger en unik bild av toppen på det isberg som Sverige aningslöst har stävat rakt mot, i tron att farvattnen varit fria från korruption, infiltration och annat samhällsskadligt dubbelspel. Den svarta ekonomin är på flera nivåer på väg att växa samman med den vita, säger Lasse Wierup.

Många möjliggörare drivs av strikt affärsmässighet, andra av girighet och några av kärlekslängtan. Samtidigt kan underströmmar skönjas i form av kulturella mönster och grupplojaliteter. Viljan att hjälpa en ”bror” med samma ursprung är påtaglig.

– Jag hoppas att boken kan bidra till en öppen diskussion om de allvarliga hot som Sverige står inför och hur avgörande det är att agera i tid, säger Lasse Wierup.

Om författaren

Lasse Wierup är reporter på Dagens industri och författare med lång erfarenhet av att bevaka organiserad brottslighet och polisarbete. Han har skrivit en rad uppmärksammade böcker i ämnet: Svensk maffia (2007, med Matti Larsson), Infiltratören (2008), Kokain (2010), Svensk maffia – fortsättningen (2010), Helvetet inifrån (2012, med Daniel Olsson) och Gangsterparadiset (2020). Den sistnämnda tilldelades såväl Stora Fackbokspriset som Guldspaden.

Maffiapakten – När samhällets betrodda säljer sig till gängen ges ut den 17 september 2024 av Bokförlaget Forum.

Kontaktperson:

Lisa Tallroth

lisa.tallroth@bonnierforlagen.se

Bokförlaget Forum är ett av Sveriges främsta förlag, grundat 1944. Vårt mål är att hitta, utveckla och sprida bokupplevelser, tillsammans med samtidens och framtidens skickligaste berättare. Vi ger idag ut flera av landets största författare och har en bred utgivning inom både skön- och facklitteratur.