NY BOK ger hela bilden av SD:s trollfabriker

Report this content

Kalla faktas pågående avslöjande om Sverigedemokraternas trollfabrik tar avstamp i journalisten Eigil Söderins granskning. Under valrörelsen 2022 var han först med att avslöja SD:s dolda nätoperationer. I höst kommer Söderins bok Rädda landetSverigedemokraternas trollfabrik och striden om verkligheten som går till botten med de strategier och metoder som tagit SD hela vägen till regeringsinflytande

Fotograf: Gabriel Liljevall

I boken Rädda landet berättar Sverigedemokraternas nätkrigare om hur de i hemlighet spridit desinformation och orkestrerat hatdrev mot politiska motståndare: Muhammedkrisen 2006, regeringenskollapsen 2014 och korankravallerna 2022 kan alla kopplas till SD.

Eigil Söderin visar också hur SD:s trollfabrik bara är en beståndsdel i större politisk strategi med syfte att skapa oro och kaos.

– Partiet gynnas inte bara av samhällskriser. De skapar dem, säger Eigil Söderin.

I Rädda landet beskriver Söderin hur Sverigedemokraterna, med trollkonton och andra ljusskygga aktiviteter på nätet, har lyckats styra hela det politiska samtalet åt ett högerradikalt håll. I boken går Söderin tillbaka till partiets genombrott och spårar vad som låg bakom det radikala skiftet i migrationsdebatten 2015 och hur det ledde fram till Tidösamarbetet.

Han beskriver hur avgörande draghjälpen från etablerade politiker och medier har varit för SD:s etablering och ökade inflytande.

– Idag ser vi hur både röda och blå politiker backar förslag om inskränkningar av rättstaten som tidigare hade avfärdats som auktoritär DDR-politik. Jag vill hjälpa läsaren att förstå hur vi hamnade här. Varför har nätkulturen kommit att domineras av högerextrema troll och SD-retorik? Och samtidigt har denna avhumaniserande retorik, konspiratoriska idéer och aggressiva debattstil börjat tränga in i politikens mittfåra. De här sakerna hänger ihop och i boken berättar jag hur, säger Eigil Söderin.

Om författaren
Eigil Söderin har granskat högerextremism i 15 år och nominerats till fem guldspadar, vunnit guldskölden sam tilldelades tidskriftspriset för årets granskning 2022. Han arbetar som grävchef på tidningen Dagens ETC.

Rädda landet - Sverigedemokraternas trollfabrik och striden om verkligheten ges ut av Bokförlaget Forum. Recensionsdag 15 oktober.

Mediekontakt

Lisa Tallroth, lisa.tallroth@bonnierforlagen.com

Bokförlaget Forum är ett av Sveriges främsta förlag, grundat 1944. Vårt mål är att hitta, utveckla och sprida bokupplevelser, tillsammans med samtidens och framtidens skickligaste berättare. Vi ger idag ut flera av landets största författare och har en bred utgivning inom både skön- och facklitteratur.