Pristagare Sten Slottner

Report this content

Lördag den 7 okt fick förläggare Sten Slottner det prestigefyllda flyghistoriska Kernellpriset! Detta för sina mångåriga utgivning av flyghistoriska böcker som även fick utmärklese årets flygbok vid flertal tillfällen.

Motivering till Kernellpriset nr. 11

Ledningsgruppen för Flyglitteraturträffen har beslutat att tilldela bokförläggare Sten Slottner Kernellpris nummer 11 för sin mångåriga flygboksutgivning.

År 2006 gav bokförlaget Norlén&Slottner ut boken Take off – om kvinnor i flygets värld. Stig Kernell höjde boken till skyarna, den enda krystade kommentaren var att flygplanet på omslaget styrdes av en man! Bokförlagets nästa nedslag i flygmiljö var Göran Jakobssons fältflygarböcker, där faktiskt en av FLIT:s medarbetare styrde honom i riktning mot Norlén&Slottner.

Norlén & Slottner har sedan starten gett ut flera hundra titlar inom olika genrer, däribland flygböcker. Under de senaste sjutton åren har bokförlaget Norlén&Slottner givit ut ett tjugotal böcker om flyg, dvs cirka en per år. Av dessa har fyra böcker blivit valda till Årets svenska flygbok, 2010, 2012, 2016 och 2020. Dessutom har en bok och författare tilldelats Kernellpriset. Detta bekräftar definitivt att förlaget har valt rätt böcker för sin utgivning.
Det är därför utan svårighet, med glädje och övertygelse vi delar ut Kernellpriset nr. 11 till Sten Slottner.

Statuter för Hederspris till Stig Kernells minne – Kernellpriset

Kernellpriset delas ut till en person, grupp eller organisation:
- som utmärkt sig på ett förtjänstfullt sätt eller som under lång tid (livsgärning) gjort en övergripande insats som författare, hjälp till författare eller som förläggare, fotograf, illustratör etc. inom området svensk flyglitteratur.
- som har verkat för flyglitteraturens kvalitativa förbättring, dess spridning och för allmän support och stöd till de som söker och samlar flyglitteratur.
- för en bokutgivning som är speciell och utmärkande i sin genre.

mera info

Önskar ni mera info hör gärna av er:

Sten Slottner

Bokförlaget Norlén & Slottner startades 2005 av journalistkollegorna Ingmar Norlén och Sten Slottner. Några år senare återvände Norlén till journalistyrket medan Slottner fortsatte driva förlaget genom sitt företag Mediahuset i Kristinehamn AB. Bokförlaget har sedan utvecklats och under åren gett ut flera hundra titlar inom olika genrer. För sina flyghistoriska utgivningar har författare och förlag vid flera tillfällen tilldelats utmärkelser. Hösten 2021 inleddes ett samarbete med Hans Kleine och Kleynes Antikvariat AB i Karlstad.