SVT reporter romandebuterar

Flykten - drömmen att bli hjälte.
Författare är Kjell Gustafsson, som varit journalist i Sveriges Radio och SverigesTelevision sedan början av 1970-talet. Han är ett känt ansikte för många värmlänningar sedan tiden som programledare i SVT. Han producerade också flera dokumentärfilmer kring gränsfrågor både förr i tiden och nu.

Flykten- drömmer att bli hjälte:
Han drömde om att bli hjälte efter att Norge ockuperades av Nazityskland under andra världskriget. Svein var en 20-årig Oslobo som började motståndskampen på ett tryckeri, men insåg att hans insatser på hemmaplan kunde leda till att han greps av den tyska hemliga polisen. Han valde att fly över gränsen till Sverige och såg fram emot att komma vidare till Skottland eller Kanada.

Romanen Flykten skildrar  hur gränsbygderna i Värmland påverkades av kriget och hur vissa kontakter över gränsen kunde upprätthållas trots allvaret i Norge. Den skildrar också vardagslivet i gränsbygderna med oväntade möten mellan beredskapssoldaterna och bygdens befolkning. Med hjälp av norska och tyska källor beskrivs i romanen hur ockupationen drabbade Norge med utgångspunkt från de norska flyktingarnas perspektiv.

Boken utkommer den 15 november och Kjell medverkar på Värmlandsbokfestival i Karlstad den 17 nov 15.30 på caféscenen.

på FB finns en grupp om boken: fokusgrupp på facebook

Boken kan förhandsbeställas

Kjell kommer gärna på författarbesök på bibliotek/hembygdsföreningar mm.

Kontakt:
kjellotone@gmail.com

Bokfakta;
ISBN 9789189705401
Inbunden med omslag 336 sidor.
Illustrerad.

Bokförlaget Norlén & Slottner startades 2005 av journalistkollegorna Ingmar Norlén och Sten Slottner. Några år senare återvände Norlén till journalistyrket medan Slottner fortsatte driva förlaget genom sitt företag Mediahuset i Kristinehamn AB. Bokförlaget har sedan utvecklats och under åren gett ut flera hundra titlar inom olika genrer. För sina flyghistoriska utgivningar har författare och förlag vid flera tillfällen tilldelats utmärkelser. Hösten 2021 inleddes ett samarbete med Hans Kleine och Kleynes Antikvariat AB i Karlstad.