Yrken från förr

Tiden förändras såsom också yrken

Yrken från förr handlar om yrken från svunna tider, varav några fortfarande utövas av en liten skara och andra har moderniserats och fått nya namn.

Tjugo författare och poeter finns presenterade i boken, alla medlemmar i Värmlandska FörfattarSällskapet, en av dem författaren och poeten Bengt Berg. Skribenterna har lämnat bidrag i form av noveller och dikter som gestaltar äldre yrken. Några av berättelserna är självupplevda, andra har berättats av äldre släktingar och bekanta eller fångats upp genom bouppteckningar.

Berättelserna och verserna handlar om bland annat eldare stenhuggare, rallare, pigor, och torparhustrur. Läsarna får även stifta bekantskap med skalder, forna kolportörer och kantelesångare.

Och inte minst med det landskap och de sedvänjor som beskrivs i de olika berättelserna och dikterna.

Redaktörer: Kaj Branzell och Annika Westerholm

Boken presenterades 19 nov på Värmlands Bokfestival.

Boken finns att köpa internätbokhandlarna samt på förlagets hemsida

Bokförlaget Norlén & Slottner startades 2005 av journalistkollegorna Ingmar Norlén och Sten Slottner. Några år senare återvände Norlén till journalistyrket medan Slottner fortsatte driva förlaget genom sitt företag Mediahuset i Kristinehamn AB. Bokförlaget har sedan utvecklats och under åren gett ut flera hundra titlar inom olika genrer. För sina flyghistoriska utgivningar har författare och förlag vid flera tillfällen tilldelats utmärkelser. Hösten 2021 inleddes ett samarbete med Hans Kleine och Kleynes Antikvariat AB i Karlstad.