Nu öppnar ansökningen till det läsfrämjande Bokusstipendiet

Report this content

Den 1 februari öppnar ansökningen till Bokusstipendiet. Bokusstipendiet är ett stipendium om 50 000 kronor riktat mot studenter som bidragit till läsfrämjande och har ett fortsatt engagemang i frågan.

Bokus vision är Läsglädje för alla, varje dag och ett av bolagets sju hållbarhetsmål är att bidra till ett ökat läsande hos vuxna och barn i Sverige. Bokus ser Bokusstipendiet som en viktig pusselbit i arbetet med läsfrämjande och att bidra till ett demokratiskt samhälle, där alla har möjlighet att utbyta tankar och åsikter.

Summan på stipendiet, 50 000 kronor, är satt för att kunna vara avgörande för att en student ska kunna fortsätta driva sin idé, utveckla sin tjänst eller produkt eller starta sitt företag. Utöver det kan Bokus också bidra med en plattform och kanaler där stipendiaten kan nå ut till en större målgrupp.

– Under våren påbörjar vi i juryn vårt arbete med att utse en stipendiat som vi kan hjälpa vidare i det läsfrämjande arbetet. Vi ser fram emot många spännande ansökningar från personer som verkligen gör konkret skillnad, säger Cecilia Helsing, ordförande i juryn för Bokusstipendiet och marknads- och kommunikationschef på Bokusgruppen.

2022 är första året Bokusstipendiet delas ut. Ansökningen öppnar idag 1 februari och är öppen till den 8 maj. Läs mer om stipendiet här, där finns även länk till ansökningsformuläret.

För ytterligare information vänligen kontakta Alexandra Fröding, presskontakt, via alexandra.froding@bokusgruppen.com.