Bokusgruppen förvärvar Akademibokhandelns franchisebutik i Umeå

Report this content

Akademibokhandeln, som ingår i Bokusgruppen, kan lägga ytterligare en lönsam butik till sitt starka butiksbestånd då den franchiseägda butiken Akademibokhandeln Rådhustorget i Umeå har förvärvats.

Butiken ligger i centrala Umeå och är sedan över 100 år en etablerad destination för Umeåbor och studenter från när och fjärran. Omsättningen var under det senaste räkenskapsåret 22 MSEK, vilket innebär att detta blir en av Akademibokhandelns större centralägda butiker med ett bredare sortiment än genomsnittsbutiken med bland annat kurslitteratur.

– Jag är mycket glad över detta förvärv och att vi nu har säkrat en långsiktig närvaro i centrala Umeå, en viktig stad med stort upptagningsområde. Vårt starka och lönsamma butiksnät utgör en väsentlig del av Bokusgruppens verksamhet och denna butik blir ett välkommet tillskott. Vi kommer fortsätta att utveckla det fantastiska arbete som de tidigare ägarna gjort i generationer med att sprida läsglädje och kreativitet till Umeåborna, säger Maria Edsman, VD på Bokusgruppen.

– Efter 139 år är det dags för familjen Gyllengahm att lämna över till framtiden och vi är jätteglada att vi landat i denna lösning. Det känns tryggt både för våra kunder, vår personal och Umeå som stad att butiken lever vidare i Akademibokhandelns regi, säger franchisetagarna syskonen Mats och Catharina Gyllengahm.

Tillträde beräknas ske i maj 2024. Det förvärvande bolaget är Bokhandelsgruppen i Sverige AB, som ingår i Bokusgruppen. Förvärvet innebär att Akademibokhandeln består av 95 butiker, varav 71 centralägda, samt en kompletterande onlinehandel. Kunderna kommer fortsatt att mötas av samma erbjudande, breda sortiment och personliga och uppskattade service som tidigare.

Ytterligare information

För mer information vänligen kontakta Maria Edsman, VD Bokusgruppen, 076-888 26 10 eller Alexandra Fröding, presskontakt, via 070-775 27 83.

Bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).

Bokusgruppen AB (publ)
Box 2100, 103 13 Stockholm
Lindhagensgatan 126, plan 5, 112 51 Stockholm
E-post: info@bokusgruppen.com
Organisationsnummer: 559025-8637

Bokusgruppen är Sveriges marknadsledande bokhandelsaktör som med de starka och kompletterande varumärkena Bokus, Bokus Play och Akademibokhandeln når en mycket stor andel av Sveriges befolkning. Förutom böcker i alla kanaler och format erbjuds ett stort och inspirerande övrigt sortiment. Med visionen ”Läsglädje för alla, varje dag” ska Bokusgruppen möta kundernas varierande behov och vara förstahandsvalet för så många som möjligt.