Bokusgruppen förvärvar sex franchisebutiker

Bokusgruppen utökar Akademibokhandelns centralägda butiksbestånd med ytterligare sex butiker. Det är Bok & Co AB, som äger sex franchisebutiker, som förvärvats.

Bok & Co:s sex butiker är: Stenungsund, Kongahälla Kungälv, Partille, Lerum samt Järntorget och Olskroken i Göteborg. Bok & Co har drivit butiker i Göteborgsområdet sedan 1970-talet och som franchise till Akademibokhandeln sedan 2013. Bok & Co AB omsatte under 2023 cirka 60 MSEK och är lönsamt.

Med förvärvet av Bok & Co AB består Akademibokhandelns butiksnät nu av 77 centralägda butiker och 18 franchisebutiker.

– Vi är väldigt glada över att vi förvärvat dessa butiker, det stärker vårt butiksnät än mer och gör att vi kan säkra långsiktig närvaro på flera viktiga platser. Matilda Ahlgren och alla medarbetare på Bok & Co har drivit dessa butiker med stort engagemang och nu fortsätter vi att förvalta det fantastiska arbetet, säger Maria Edsman, VD på Bokusgruppen.

Matilda Algren har ägt Bok & Co sedan 1990-talet och varit VD sedan 2006.

För mig är det viktigt att butikerna lever vidare med bra förutsättningar. Med stor tillförsikt lämnar jag nu över stafettpinnen till Bokusgruppen och känner mig helt trygg i att de kommer att fortsätta utvecklas. Det har varit ett stort beslut för mig, men jag är övertygad om att detta är det bästa för butikernas framtid, säger Matilda Ahlgren, ägare och VD.

Avtalet tecknades den 20 juni 2024 och tillträde beräknas sker den 1 juli 2024. Det förvärvande bolaget är Bokhandelsgruppen i Sverige AB, som ingår i Bokusgruppen. Förvärvet innebär att Akademibokhandeln består av totalt 95 butiker, varav 77 centralägda, samt en kompletterande onlinehandel. Kunderna kommer att mötas av samma erbjudande, breda sortiment och personliga och uppskattade service som tidigare.

Ytterligare information

För mer information vänligen kontakta Maria Edsman, VD Bokusgruppen, 076-888 26 10 eller Alexandra Fröding, presskontakt, via 070-775 27 83.

Bolaget är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).

Bokusgruppen är Sveriges marknadsledande bokhandelsaktör som med de starka och kompletterande varumärkena Bokus, Bokus Play och Akademibokhandeln når en mycket stor andel av Sveriges befolkning. Förutom böcker i alla kanaler och format erbjuds ett stort och inspirerande övrigt sortiment. Med visionen ”Läsglädje för alla, varje dag” ska Bokusgruppen möta kundernas varierande behov och vara förstahandsvalet för så många som möjligt.