Boliden - friande dom efter dammolycka i Spanien

Boliden - friande dom efter dammolycka i Spanien I samband med dammolyckan som inträffade i Bolidens gruva Los Frailes den 24 april 1998 genomfördes en mycket omfattande brottsutredning, som då helt friade Boliden i ärendet. Domen överklagades senare till högre instans och nu har besked kommit från den regionala domstolen i Sevilla att den friande domen ligger fast. Olyckan beror på brister i konstruktionen och på felaktiga slutsatser i de förberedande geologiska studierna och alltså inte på Boliden Apirsas verksamhet.. "Detta innebär slutet på en lång process och vi är mycket nöjda med att det slutligen bekräftades att vi inte har någon skuld till olyckan. Det innebär också att Boliden Apirsa kan kräva skadestånd från konstruktören och de som byggde dammen, säger VD Jan Johansson i en kommentar till den friande domen. För mer information kontakta: Jan Johansson, VD Boliden Ltd tel: 08 610 1602 eller mobil 070 555 02 02 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/19/20011119BIT01000/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/19/20011119BIT01000/bit0002.pdf