Boliden meddelar resultaten i nyemissioner om 2,64 miljarder SEK

Boliden meddelar resultaten i nyemissioner om 2,64 miljarder SEK Boliden meddelade idag resultaten i bolagets nyemissioner om totalt 2,64 miljarder SEK. Nyemissionerna består av en företrädesrättsemission om 1,14 miljarder SEK riktad till bolagets existerande aktieägare, helt säkerställd genom tecknings- och standby-åtaganden, och en riktad emission om 1,5 miljarder SEK till nuvarande aktieägare, vissa svenska investerare och bolagets långivare. Den riktade emissionen är helt säkerställd genom teckningsåtaganden. I företrädesrättsemissionen tecknade bolagets aktieägare 400 480 342 aktier, motsvarande 70 procent av totalt 571 706 800 aktier. Resterande aktier kommer att tecknas av ett konsortium bestående av vissa aktieägare och svenska finansiella institutioner, företag, fackföreningar, organisationer och fonder. Enligt villkoren för den riktade emissionen, kommer 433 017 372 aktier att tilldelas bolagets långivare och 316 982 628 aktier kommer att tilldelas vissa medlemmar i konsortiet. Nyemissionerna kommer att fullföljas samtidigt och genomföras i samband med refinansieringen av bolagets skulder. Refinansieringen beräknas vara slutförd den 29 augusti 2001. Aktiebrev representerande stamaktier kommer att emitteras den 27 augusti 2001, och handeln med de nyemitterade svenska depåbevisen kommer att påbörjas den 29 augusti 2001. Jan Johansson, Bolidens VD, kommenterar: "Det är mycket glädjande att Boliden under rådande marknadsbetingelser har lyckats genomföra nyemissionerna med en så bred uppslutning av gamla och nya ägare. Härmed är grunden lagd för att bygga ett konkurrenskraftigt och fokuserat företag." Boliden, med verksamhet i Europa och Kanada, bryter, bearbetar och marknadsför metaller och mineralprodukter, i huvudsak koppar och zink. För ytterligare information var god kontakta Jan Johansson Anders Haker Verkställande direktör och Finansdirektör koncernchef Telefon: 08 - 610 1520 eller Telefon: 08 - 610 1602 eller 070 810 85 59 070 555 02 02 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/21/20010821BIT00220/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/21/20010821BIT00220/bit0002.pdf