Boliden signerar avtal att sälja chilenska Lomas Bayas och Fortuna de Cobre till Falconbridge TORONTO, KANADA, och STOCKHOLM, SVERIGE (8 juni, 2001) - Boliden Limited meddelade idag att bolaget har undertecknat överenskommelsen som förhandlades fram före den 18 maj, 2001 med de kanadensiska gruv- och metallföretagen Noranda Inc. och Falconbridge Limited ("Köparna") om att sälja det chilenska kopparprojektet Lomas Bayas och den intilliggande kopparfyndigheten Fortuna de Cobre. Boliden säljer de chilenska enheterna för (a) 175 miljoner US dollar plus kassatillgodohavande på 2,1 miljoner US dollar minus utestående skulder på 112.7 miljoner US dollar plus (b) 15 miljoner US dollar om köparna bestämmer sig, inom fem år från affärens genomförande, för att utnyttja rätten att behålla Fortuna de Cobre. Avtalet är villkorat av att Köparna tar tillbaka den stämningsansökan mot Boliden som nyligen lämnats in. Efter noggranna överväganden och diskussioner med bolagets rådgivare och potentiella investerare gjordes bedömningen att riskerna med och osäkerheten kring kraven i stämningsansökningen väger tyngre än de fördelar som kan vinnas med att behålla de chilenska enheterna, detta särskilt med hänsyn till bolagets refinansieringslösning som nyligen tillkännagavs. Boliden meddelade också att de erhållit de flesta av de godkännanden som fordras för att genomföra det förslag till refinansiering och omstrukturering av lån som lämnats till bolagets långivare och motparter i valutasäkringskontrakt. Bolaget förväntar sig att erhålla återstående godkännanden inom kort. När dessa erhållits avser bolaget att gå vidare med den nyligen annonserade nyemissionen. Boliden, med verksamhet i Europa, Chile och Kanada, bryter, bearbetar och marknadsför metaller och mineralprodukter, i huvudsak koppar och zink. För ytterligare information kontakta: Thomas Cederborg Anders Haker President Senior Vice-President and Chief Executive Officer and Chief Financial Officer Boliden Limited Boliden Limited Kanalvägen 18 3300 Bloor Street West Box 5001 Suite 1500, West Tower 194 61 Upplands Väsby Etobicoke, Kanada M8X 2X2 Telefon: 08-610 16 02 / 0708- Telefon: +1 416-216 2263 / +1 480 521 416-839 5458 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/08/20010608BIT00150/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/08/20010608BIT00150/bit0001.pdf