Bolidens huvudkontor tillbaka på svensk mark

Bolidens huvudkontor tillbaka på svensk mark Bolidens aktieägare har i dag vid en extra bolagsstämma i Toronto fattat beslut om att flytta Bolidens juridiska säte tillbaka till Sverige. "I dag har vi skrivit svensk börshistoria och det känns mycket positivt att Boliden nu är tillbaka på svensk mark. Det har varit en lång och tuff process men nu kan vi på allvar börja utveckla verksamheten ur ett svenskt perspektiv", säger VD och koncernchef Jan Johansson. Beslutet om att flytta det juridiska sätet tillbaka till Sverige, vilket formellt väntas godkännas av Högsta Domstolen i Ontario i Kanada den 30 november, innebär att innehavare av stamaktier, preferensaktier och SDB i Boliden Ltd nu får sina innehav utbytta mot aktier i Boliden AB. I samband med noteringen i Stockholm kommer varje tjugotal (20) SDB i Boliden Ltd att bytas mot en (1) aktie i Boliden AB. Styrelsen för Boliden AB består av följande personer: Carl Bennet (ordf) Styrelseordförande i bl a Getinge AB och Elanders AB Anders Sundström (v ordf) Styrelseordförande i bl a Sparbanken Nord AB Göran Collert Styrelseordförande i bl a FöreningsSparbanken AB Jan Johansson VD och koncernchef i Boliden AB Bengt Löfkvist f d VD för Boliden Mineral AB Kjell Nilsson Styrelseledamot i bl a Mölnlycke AB och Munksjö AB Aktien i Boliden AB kommer att börja handlas den 5 december 2001 på Stockholms börsens O-lista och kommer då att ha Stockholm som primär notering. På grund av ett fortsatt stort antal aktieägare i Kanada kommer Boliden AB även att ha en sekundär notering på Torontobörsen. För att undvika avbrott i handeln med Boliden AB aktier kommer aktierna att börja handlas innan de bokats in på aktieägarnas konton, vilket beräknas ske den 10 december 2001. För mer information se www.boliden.se eller kontakta: Jan Johansson, VD och koncernchef Boliden AB, tel 08-610 1500 eller 0705 55 02 02 Bolidens informationsavdelning, tel 08-610 1557 eller 0705 78 54 85 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/29/20011129BIT00940/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/29/20011129BIT00940/bit0002.pdf