Bolidens refinansiering får stöd av bankerna

Bolidens refinansiering får stöd av bankerna TORONTO, Kanada och STOCKHOLM, Sverige (21 juni 2001) - Boliden Limited meddelade idag att bolagets banker som har de huvudsakliga lånen och valutasäkringskontrakten har godkänt det förslag till refinansiering och omstrukturering som bolaget presenterade i slutet av maj. Enligt villkoren i förslaget kommer valusäkringskontrakten att avvecklas och förlusterna konverteras till lån. Bankerna kommer att refinansiera cirka 800 miljoner US dollar av den kvarvarande skulden i ett nytt lån med löptider mellan två och fem år. Refinansieringen och omstruktureringen görs i anslutning till och är villkorad av att bolaget fullföljer den tidigare annonserade nyemissionen och att den slutgiltiga dokumentationen fastställs. Bolaget meddelade också att dokumentationen (prospektet) avseende nyemissionen har lämnats in till berörd myndighet i Kanada. Nyemissionen består av en företrädesrättsemission för bolagets aktieägare, som är helt säkerställd genom tecknings- och standby-åtaganden, om totalt 1,14 miljarder SEK (114 MUSD), och en riktad emission till nuvarande aktieägare, vissa svenska investerare och vissa av bolagets långivare om totalt 1,5 miljarder SEK (150 MUSD). Den riktade emissionen är helt säkerställd genom teckningsåtaganden. Emissionslikviden (netto) från företrädesemissionen kommer att användas till att finansiera bolagets verksamhet. Emissionslikviden (netto) från den riktade emissionen kommer att användas till att reducera skuld inom ramen för de nya lånen. Nyemissionen har strukturerats på ett sådant sätt att det skall vara möjligt för existerande aktieägare att delta i så stor utsträckning som möjligt. Om existerande aktieägare utnyttjar sin rätt maximalt, kommer de att äga cirka 88% av bolaget efter emissionerna. Prospektet kommer att skickas ut i Sverige och Kanada. Bolaget kommer att formellt påbörja emissionerna när det preliminära prospektet har blivit godkänt av berörd myndighet i Kanada och av Stockholmsbörsen i Sverige. Avstämningsdagen beräknas infalla i början av juli 2001. Boliden, med verksamhet i Europa, Chile och Kanada, bryter, bearbetar och marknadsför metaller och mineralprodukter, i huvudsak koppar och zink. För ytterligare information, kontakta: Thomas Cederborg Anders Haker President Senior Vice-President and Chief Executive Officer and Chief Financial Officer Boliden Limited Boliden Limited c/o Boliden Mineral AB c/o Boliden Mineral AB Kanalvägen 18 Kanalvägen 18 P.O. Box 5001 P.O. Box 5001 SE-194 61 Upplands Väsby, SE-194 61 Upplands Väsby, Sweden Sweden Telephone: (08) 610-1602 Telephone: (08) 610-1520 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/21/20010621BIT00930/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/21/20010621BIT00930/bit0001.pdf