Entreprenadavtal tecknat om Storlidenfyndigheten

Entreprenadavtal tecknat om Storlidenfyndigheten * Boliden och NAN (North Atlantic Natural Resources) har slutit ett entreprenadavtal som innebär att Boliden projekterar och bygger ut Storlidenfyndigheten utanför Malå fram till produktionsstart. * Kassaflödet från Storliden som tillfaller Boliden beräknas till 300 miljoner kronor. * Boliden ansvarar också för anrikning och försäljning av sliger. Slutförhandling pågår också mellan de både bolagen om ett driftsavtal som innebär att Boliden även tar ansvar för malmproduktionen från gruvan fr o m produktionsstarten våren 2002. Storlidengruvan är en koppar - zink fyndighet som ligger i Skelleftefältets västra del i Västerbottens län. Utbyggnadsplanerna baseras på en malmbas på ca 1,8 miljoner ton som innehåller 10,3% zink, 3,43% koppar 0,25 g/t guld och 24 g/t silver. Malmen kommer efter brytning att transporteras till anrikningsverket i Boliden. Den totala kostnaden för utbyggnaden är 142 miljoner kronor, fördelat på 118 miljoner kronor för utbyggnad av gruva och 24 miljoner kronor för ombyggnad/anpassning av anrikningsverket i Boliden. Årlig produktionsnivå beräknas till 300 000 ton per år från och med halvårsskiftet 2002 vilket ger en bedömd livslängd på cirka sex år. Årligen ska 25 000 ton zink i koncentrat och 10 000 ton koppar i koncentrat produceras. Marknadsstudier visar att koncentraten håller god kvalitet. Boliden Mineral AB Information För ytterligare information var god kontakta Bo Johan Nilsson, chef Svenska Gruvor, Boliden, telefon 0910-77 42 78 alt 070-609 31 35, eller Jan Moström, områdeschef Bolidenområdet, telefon 0910-77 44 10 alt 070- 763 52 99. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/15/20010815BIT00740/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/15/20010815BIT00740/bit0002.pdf