Fortsatt Laisvall-drift under oktober

Fortsatt Laisvall-drift under oktober Boliden har beslutat fortsätta driften i gruvan i Laisvall under oktober månad. Beslutet har tagits efter en genomgång av gruvans möjligheter att upprätthålla en effektiv produktion under månaden. - Vi sade i januari att gruvdriften upphör sista kvartalet i år, men av olika sammanfallande skäl sattes 30 september som uppsägningsdatum för personal. Malm är ett ekonomiskt begrepp och efter den genomlysning vi gjort kan vi konstatera att det är motiverat att verksamheten pågår oktober ut, säger Bo Johan Nilsson, områdeschef i Laisvall och chef för Bolidens Svenska Gruvor. Personalen har informerats om den fortsatta driften och den därmed förlängda arbetstiden. Under året har ett 25-tal anställda lämnat Laisvall. Kontrakt har också skrivits med entreprenörer och leverantörer, vilket varit en viktig del för att kunna fullfölja verksamheten i oktober. Information om det nya läget har lämnats till berörda myndigheter. Laisvall är ett av Bolidens äldsta gruvområden. Gruvan startades som ett krigstidsprovisorium 1943, men har alltså varit i drift i nästan 60 år. Laisvall är Europas största blygruva. Laisvall har också svarat för en omfattande zink- och silverproduktion. Över 60 miljoner ton malm har brutits under gruvans livslängd. Sedan 1996 har Boliden investerat 60 miljoner kronor i verksamheten. 1997 hittades bl a en rik zinkmalm. Blykoncentratet som produceras i Laisvall under oktober ska processas på Rönnskärsverken. Där pågår också arbeten med att ställa om blylinjen för att i början av nästa år kunna ta emot blykoncentrat från Bolidenägda Garpenberg samt externa koncentrat. Boliden Mineral AB Information För ytterligare information var god kontakta Bo Johan Nilsson, Chef Svenska Gruvor, 070-609 31 35 eller Lennart Marklund, Informationschef, 070-624 16 36 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/06/20010906BIT00130/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/06/20010906BIT00130/bit0001.pdf