På styrelsemötet för Boliden Ltd har i dag följande nya styrelseledamöter utsetts: Carl Bennet, Göran Collert, Jan Johansson, Kjell Nilsson och Anders Sundström. * Carl Bennet är styrelseordförande i bland annat Getinge AB och Elanders AB. * Göran Collert är styrelseordförande i bland annat Föreningssparbanken AB. * Jan Johansson är VD och koncernchef i Boliden Ltd sedan den 1 augusti 2001. * Kjell Nilsson är styrelseledamot i bland annat Mölnlycke AB och Munksjö AB. * Anders Sundström är bland annat styrelseordförande i Sparbanken Nord AB. Samtidigt har följande personer avgått ur styrelsen för Boliden Ltd: Carl Ameln och Alex Balogh. Kvarstår i styrelsen gör Robert McDermott, Robert Stone och Frederick Telmer. * Robert McDermott är partner i den kanadensiska advokatbyrån McMillan Binch. * Robert Stone är konsult i Vancouver, Kanada. * Frederick Telmer är verksam i Burlington, Kanada. Carl Bennet utsågs till ny ordförande i Boliden Ltd, och Anders Sundström till vice ordförande. "Det är med lika delar ödmjukhet och framtidstro som jag tar ordförandeposten i Boliden. Efter de under sommaren genomförda nyemissionerna har grunden lagts för att utveckla Boliden till ett lönsamt bolag med huvudsakligt fokus på gruvor, smältverk och fabrication.", säger Carl Bennet. Den 31 maj 2001 utsåg Bolidens styrelse en rådgivande kommitté, bestående av Carl Bennet, Göran Collert, Kjell Nilsson, Anders Sundström och Bengt Löfkvist (före detta VD för Boliden Mineral AB). Vid en extra bolagsstämma i månadsskiftet november/december ska ett förslag till beslut om flytt av Boliden Ltd:s huvudkontor från Kanada till Sverige behandlas. Avsikten är att Bengt Löfkvist ska väljas in i Boliden AB: s styrelse vid denna extrastämma. Styrelsen för Boliden AB kommer då innehålla följande personer: Carl Bennet, Göran Collert, Jan Johansson, Bengt Löfkvist, Kjell Nilsson och Anders Sundström Nästa rapporteringstillfälle är den 25 oktober 2001, då resultatet för tredje kvartalet presenteras. För ytterligare information kontakta: Jan Johansson, VD Boliden Ltd tel: 08-610 1500 eller mobil 070-555 0202 Carl Bennet, styrelseordförande Boliden Ltd tel: 0300-500 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/06/20010906BIT00760/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/06/20010906BIT00760/bit0001.pdf