Åke Roos – ny General Manager för Boliden Rönnskär

Åke Roos har utsetts till General Manager för Boliden Rönnskär. Han efterträder Roger Sundqvist som har beslutat sig för att lämna Boliden. Åke Roos tillträder den 2 september 2013.

Åke har omfattande erfarenhet av metallbranschen. Han kommer närmast från Sandvik, där han har haft olika befattningar under åren 1988–2013, senast som vice vd för Sandvik Rock Tools. Han har även varit vice vd för Sandvik Mining and Construction samt global forsknings- och utvecklingschef.

Åke har en civilingenjörsexamen i maskinteknik från Luleå tekniska universitet och en teknologie licentiatexamen från Uppsala universitet. Han tillträder sin nya befattning den 2 september 2013 och kommer att rapportera till Kerstin Konradsson, Direktör Boliden Smelters.

-   Jag är glad att kunna välkomna Åke till Boliden. Vår verksamhet står inför många utmaningar och det är inte bara Rönnskär, utan även Boliden Smelters ledningsgrupp som ser fram emot att få ta del av hans erfarenheter, säger Kerstin Konradsson.

Roger Sundqvist har arbetat på Boliden i över 35 år och innehaft flera olika befattningar. Under de senaste elva åren har han varit General Manager för Rönnskär. Han har haft en central roll i utvecklingen av dagens Rönnskär och att Boliden intagit en världsledande position inom återvinning av elektronik.

Bolidens ledning vill ta tillfället i akt att tacka Roger för hans värdefulla bidrag under sin tid på Boliden, och önska honom stort lycka till i framtiden.

För ytterligare information, kontakta:

Marcela Sylvander, Director Group Communications, Boliden AB,
Tel: +46 8 610 1559, +46 733 244 551

Boliden är ett metallföretag som verkar för en hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska men vår verksamhet är global. Vår kärnkompetens ligger inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har omkring 4 800 anställda och en omsättning på ca 40 miljarder kronor om året. Företaget är noterat på NASDAQ OMX Stockholm och ingår i Large Cap-segmentet.