Boliden beslutar om återköp av egna aktier

Styrelsen i Boliden har med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 25 april 2023 beslutat att återköpa maximalt 40 000 egna aktier på Nasdaq Stockholm under perioden 20 oktober 2023 fram till och med den 27 oktober till ett sammanlagt belopp om högst 13,2 miljoner kronor. Syftet med återköpet är att säkerställa framtida leverans av aktier till deltagarna i Bolidens långsiktiga aktiesparprogram (LTIP 2023/2026) som beslutades av årsstämman 2023.

Återköp av aktier kommer att genomföras i enlighet med marknadsmissbruksförordningen (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och EU-kommissionens delegerade förordning (EU) nr 2016/1052 (”Safe Harbour-förordningen”). Återköp av aktier kommer att genomföras av Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) (”SEB”) som, baserat på den handelsorder SEB fått av Boliden, fattar sina egna handelsbeslut vad avser de tidpunkter då återköpen sker oberoende av Boliden.

Det återköp som styrelsen nu beslutat om ska uppfylla följande villkor:

1. Återköp ska ske på Nasdaq Stockholm i enlighet med dess regelverk Nordic Main Market Rulebook for Issuers of Shares (nedan “Regelverket”) samt i enlighet med MAR och Safe Harbour-förordningen.
  2. Återköpen ska inledas tidigast den 20 oktober 2023 och avslutas senast den 27 oktober.
  3. Maximalt får 40 000 aktier i Bolaget återköpas till ett sammanlagt belopp om högst 13,2 miljoner kronor i syfte att säkerställa leverans av aktier till deltagare i Programmet. Bolagets innehav vid var tid får dock aldrig överstiga 10 procent av samtliga aktier i bolaget.
  4. Återköp får ske endast med iakttagande av de mängdbegränsningar för köp av egna aktier som anges i Regelverket och i Safe Harbour-förordningen. Återköp får endast ske till ett pris per aktie inom det vid var tid gällande prisintervallet på Nasdaq Stockholm, dvs. intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs på Nasdaq Stockholm från tid till annan och därutöver ska begränsningarna i fråga om pris i Safe Harbour-förordningen iakttas.
  5. Betalning av aktier ska erläggas kontant.

Det totala antalet aktier i Boliden uppgår till 273 511 169 aktier. Bolaget innehar vid tidpunkten för detta pressmeddelande inga egna aktier.

__________________________

Klas Nilsson, kommunikationsdirektör, tel: 070 - 453 65 88

Bolidens vision är att vara den mest klimatvänliga och respekterade metalleverantören i världen. Vi är Europas producent av hållbara metaller och bedriver, med våra värderingar omsorg, mod och ansvar som ledord, verksamheter inom prospektering, gruvor, smältverk och återvinning. Vi är över 6000 medarbetare och omsätter årligen cirka 85 miljarder SEK. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.