Boliden blir världsledande inom elektronikåtervinning

Bolidens nya återvinningsanläggningar vid kopparsmältverket Rönnskär invigs idag
av miljöminister Lena Ek. Investeringen på 1,3 miljarder SEK ökar smältverkets kapacitet till 120 000 ton per år och Boliden blir därmed världsledande inom elektronikåtervinning.

Den ökande användningen av elektronik, kortare produktlivscykler och skärpt lagstiftning
för elektronikavfall gör att tillgången på elektronikskrot ökar i världen.

”Allt större del råmaterial för metallframställning kommer från återvinning av uttjänta produkter. Denna expansion kombinerar hög miljöprestanda med god lönsamhet”, säger Bolidens vd och koncernchef Lennart Evrell.

Investeringen ökar Rönnskärs kapacitet för återvinning av elektronikskrot till 120 000 ton
per år. Expansionsprojektet startade 2010 och smältningen av elektronikskrot i de nya anläggningarna kunde påbörjas enligt plan i januari 2012.

”Boliden Rönnskär är sedan många år teknikledande inom området elektronikåtervinning. Denna expansion tar till vara vår långa erfarenhet av att bearbeta elektronikskrot och stärker vår konkurrenskraft på en växande marknad”, säger Roger Sundqvist, platschef på Rönnskär

Expansionen ligger i linje med Bolidens syn på metallernas kretslopp i ett hållbart samhälle. Genom kapacitetsökningen bidrar Boliden till att mer elektronikskrot återvinns i stället för att deponeras.

Marcela Sylvander, Director Group Communications, Boliden AB, tel: 08-610 15 59,
0733-244 551

Boliden är ett metallföretag med fokus på hållbar utveckling. Våra rötter är nordiska, marknaden global. Kärnkompetensen finns inom prospektering, gruvor, smältverk och metallåtervinning. Boliden har cirka 4 400 medarbetare och en omsättning på cirka 40 miljarder kronor per år. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap och på Torontobörsen i Kanada.

Taggar: